سئو خارجی

تفاوت لینک های فالو و نوفالو (مهم است که بدانید)

برای دانستن تفاوت لینک های فالو و نوفالو، بهتر است کمی با مفهوم لینک سازی و تاثیر آن بر اعتبار یک صفحه نزد موتور جستجو صحبت کنیم. دانستن تفاوت لینک‌‎های داخلی، خارجی و بک لینک‎‌ها هستند.

به کمک این لینک‌ها روبات‌ها و خزنده‌های گوگل متوجه می شوند که محتوای تولید شده چقدر ارزشمند است. حال اگر به هر دلیلی آن‌ را ایندکس نکرده باشند، با دادن لینک داخلی به آنها روبات‌ها را مطلع می‌کنیم تا آنرا ایندکس نمایند. اگر سایتی، لینک سایت شما را در صفحات خود به کار ببرد، برای آن سایت لینک خارجی محسوب شده و برای شما بک‌لینک خواهد بود. با بررسی تفاوت لینک های فالو و نوفالو می‌بینیم که دریافت بک‌لینک با کیفیت تا چه حد می‌تواند اعتبار سئو وب‌ سایت شما را بالا ببرد.

اگر با بحث‌های مربوط به لینک‌سازی آشنایی ندارید، ما قبلا مقاله هایی را در این زمینه برای شما آماده کردیم تا با مطالعه‌ی آنها به جواب تمامی سوالات خود در این زمینه دست پیدا کنید. هر یک از این مفاهیم، توضیحات و تعاریف خاص خود را دارند که برای مطالعه بیشتر میتوانید به مقاله سئو خارجی چیست | Off-Page SEO و سئو داخلی چیست | On-Page SEO مراجعه نمایید.

قبل از بررسی تفاوت لینک های فالو و نوفالو، در ابتدا با تعاریف هریک آشنا میشویم. و سپس به هر آنچه که نیاز است در این مورد بدانید، می پردازیم.

لینک فالو (Dofollow) چیست؟

تفاوت لینک های فالو و نوفالو

هرگاه یک سایت دیگر به سایت شما لینک می‌دهد و در عین حال خودش نیز سایت شما را فالو می‌کند، به این معناست که اعتبار صفحه‌ی شما از نظر او مورد تایید میباشد. حال کاربران دیگری که از طریق آن لینک به صفحه شما می‌آیند هر چه تعدادشان بیشتر باشد، به همان نسبت موتورهای جستجو به محبوبیت و کارایی مطالب شما پی می‌برند.

حالا هرچه سایت‌هایی که به شما لینک می‌دهند، پربازدیدتر و شناخته شده تر باشند، شما نیز نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت. و تصور گوگل از سایت شما یعنوان یک سایت ارزشمند خواهد بود و به شما رتبه‌ی بالا‌تری می‌دهد. تفاوت لینک های فالو و نوفالو است که با عث کسب رتبه در نتایج جستجو می شود.

حال که دانستیم لینک فالو (Dofollow) چیست، مواردی را یادآور میشویم که بدانیم استفاده از لینک فالو در چه جاهایی مفید است؟

1- به سایتی لینک دهید که با حوزه فعالیت خودتان مرتبط باشد

بهتر است که با بررسی و جستجوی کامل، سایت‌های مرتبط به حوزه‌ی فعالیت خودتان را شناسایی کنید. در واقع اگر در مقاله‌ی خود به سایتی معتبر و پربازدید، با حوزه‌ی فعالیت و محتوای نزدیک به سایت خودتان لینک دهید کارتان درست است و با استفاده مناسب از لینک فالو، کاربر را راهنمایی کرده و به آن سایت هدایت نموده اید.

2- به سایتی با محتوای مفید لینک دهید

همیشه تلاش کنید به سایت‌هایی با محتوای مفید لینک دهید و از اعتبار محتوای سایت مطمئن باشید، این موضوع رضایت کاربران را برای شما در بر خواهد داشت و به اعتبار شما نیز می افزاید. در مقاله بک لینک چیست ، تأثیر بک لینک را در گوگل گفتیم و اینکه بک لینک ها از دیدگاه گوگل چگونه ارزش گذاری می‌شوند.

3- به صفحات دیگر از سایت خودتان لینک دهید

وقتی که سعی می‌کنید به صفحات دیگر موجود در سایت خودتان لینک دهید، از لینک‌سازی داخلی استفاده می‌کنید. با در نظر گرفتن تفاوت لینک های فالو و نو فالو می‌توانید کاربران را مدت زمان بیش‌‌تری در وب‌سایت خود نگه دارید و رتبه‌ی بالاتری را از طریق سئوی سایت در نتایج گوگل کسب کنید.

لینک نو فالو (Nofollow) چیست؟

تفاوت لینک های فالو و نوفالو

لینک‌ها به صورت طبیعی و پیش‌فرض فالو هستند ولی تفاوت لینک فالو و نو فالو چیست؟ هرگاه که به صفحه‌ای لینک می‌دهیم اما از اعتبار محتوای آن مطمئن نیستیم، قطعا باید آن را نوفالو نموده و تفاوت لینک های فالو و نوفالو را بدرستی بدانیم. با استفاده از این ویژگی، موتورهای جستجو اجازه عبور از صفحه لینک دهنده به صفحه مقصد را نداشته و هیچ ارزشی را به آن‌ها منتقل نمی‌کنند.

Google , Yahoo , MSN در سال 2005 یک ویژگی به نام نوفالو (NoFollow) را معرفی نمودند و تفاوت لینک فالو و نو فالو مطرح شد. ویژگی rel=nofollow در کد HTML لینک نوفالو بصورت یک پیوند قرار داده شده است. با استفاده از تگ nofollow در واقع به موتورهای جستجو اطلاع داده می‌شود که این لینک نباید در محاسبه رتبه صفحه در نظر گرفته شود. دلیل اینکه می‌گوییم لینک‌های نوفالو از نظر سئو ارزش پایینی دارند نیز همین است.

دادن لینک از طرف یک سایت با رتبه بالا به سایت شما، به اعتبار سایت شما می‌افزاید و PageRank شما را بهبود می‌ دهد. حال اگر یک سایت با رتبه بالا به سایت شما لینک نوفالو دهد، یعنی با این لینک از گوگل برای افزایش اعتبار شما درخواستی نکرده است.

استفاده از لینک نوفالو، می‌تواند رشد بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد. درکل در بسیار از موقعیت‌ها، با بررسی تفاوت لینک های فالو و نوفالو، استفاده از لینک نوفالو می‌تواند به جهت جلوگیری از پنالتی گوگل موثر باشد. پس از آشنایی با لینک نوفالو (Nofollow)، مواردی را یادآور می‌شویم که بدانیم استفاده از لینک نوفالو درکجاها مفید است؟

1- صفحه‌هایی که تمایل به تأیید صلاحیت آنها ندارید

لینک دادن به صفحاتی محتوای آن سایت ارتباطی با حوزه‌ی فعالیت شما ندارد یا از درستی اطلاعات آن آگاهی ندارید و نمی‌خواهید سایت مقصد را تایید کنید، با شناختی که از تفاوت لینک فالو و نو فالو دارید، از لینک نوفالو استفاده می‌کنید. بنابراین در این حالت می توانید از کد  “rel = “nofollow استفاده کنید.

2- پیوندهای خریداری شده

می‌دانیم که خرید و فروش لینک ها، توسط گوگل ممنوع شده است شما می‌توانید به جای فروش لینک ها و دانستن تفاوت لینک های فالو و نوفالو از پیوندهای نوفالو برای پشتیبانی مالی استفاده کنید.

3- لینک های وابسته به سایت

اگرچه پیوندهای وابسته به سایت، پیوندهای حمایت شده نیستند، اما آن ها بسیار شبیه به یکدیگر می باشند. در بررسی تفاوت لینک های فالو و نوفالو در واقع بهترین روش برای داشتن این لینک های وابسته استفاده از” rel = sponsored” برای آن ها است.

4- محتوای تولید شده توسط کاربر

لینک‌هایی که توسط بازدید کنندگاه به سایت شما هدایت میشوند نباید به طور خودکار دنبال شوند و برای محتوای تولید شده توسط کاربر می‌توان از لینک های نوفالو استفاده کرد و همچنین کد خاصی برای این مورد وجود دارد ”rel=”ugc در اینجا نیز باید تفاوت لینک فالو و نوفالو را در نظر گرفت.

تفاوت لینک های فالو و نوفالو

تفاوت لینک های فالو و نوفالو

اکنون که با لینک فالو و لینک نوفالو آشنا شدید می خواهیم به تفاوت لینک های فالو و نوفالو که از نظر سئو مهم هستند بپردازیم. افزایش لینک های خارجی دریافتی از وب سایت های معتبر، موجب اعتبار شما در جستجو کاربران گوگل میشود. اینکه شما از چه لینک هایی برای وب سایت خود استفاده می کنید مهم است و باید از لینک هایی که دارای اعتبار بالایی هستند و باعث بهبود رتبه سایت شما می شوند، بهره ببرید نه از لینک هایی که کیفیت پایین دارند.

استفاده از لینک هایی با اعتبار پایین منجر به افت رتبه سایت در گوگل میشود و اگر آن وبسایت توسط گوگل جریمه شود، برای وبسایت شما هم نتیجه خوبی نخواهد داشت. به همین دلیل است که بصورت پیش فرض، لینک‌ها فالو هستند و اگر از یک وبسایت معتبر باشند بهتر است فالو باقی بمانند.

بنابراین با در نظر گرفتن تفاوت لینک های فالو و نوفالو لینک هایی استفاده کنید که باعث بهبود سایت شما و رتبه بندی آن در موتورهای جستجو می شود و هیچ نیازی نیست که لینک فالو بسازیم زیرا هر لینکی به طور پیش فرض فالو می‌باشد و برای نوفالو کردن یک لینک کافیست برچسب ”rel=”nofollow را اضافه کنیم.

تفاوت لینک های فالو و نو فالو
نوفالو nofollow کردن یک لینک

چرا باید از لینک های dofollow و nofollow استفاده کنیم؟

با اینکه دریافت لینک از طرف سایتی که از کد نوفالو استفاده می نمایند تاثیر مستقیم بر سئوی سایت شما ندارد، اما اگر فرصتی برای دریافت لینکی با کد nofollow در سایت‌های پربازدید یافتید، حتماً از آن استفاده نمایید. برای مثال ثبت لینک سایت شما در یک انجمن یا سایت پرطرفدار می‌ تواند بازدیدکننده فراوانی را به سمت شما هدایت کند که ارزش آن کمتر از لینک فالو نیست و در حالت عادی جذب این تعداد مخاطب، تنها با استفاده از محتوای مناسب ممکن نیست.

یک تفاوت لینک های فالو و نو فالو اینست که اگر وب‌سایت شما دارای محتوای مناسب باشد، با لینک‌های nofollow نیز می ‌تواند رتبه‌ی خوبی کسب کند. زیرا مخاطبان با مراجعه مکرر به وب‌سایت شما و مرور صفحات آن، به گوگل نشان میدهند که این وب‌سایت از کیفیت خوبی برخوردار می باشد.

لینک فالو و لینک نوفالو را چگونه تشخیص دهیم

تفاوت لینک های فالو و نوفالو

با نگاه کردن به ظاهر یک لینک نمی‌توانید متوجه تفاوت لینک های فالو و نوفالو شوید. می‌‌توانید به روش‌های مختلفی مثل کد HTML، برخی افزونه‌ها و ابزارهای موجود، تشخیص دهید که یک لینک از نوع فالو است یا نوفالو. با 3 مورد از این روش‌های تشخیص آشنا می‌شوید:

1. بررسی کد HTML

اگر می‌دانید بک‌لینک در کجا قرار داده شده‌، ساده‌ترین راه این است که به کد HTML وب سایت مراجعه‌کننده نگاهی بیندازید. این کار مناسب برای لینک‌ های منفرد است. برای بررسی کد HTML تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که روی پیوند، کلیک راست کرده و Inspect element را انتخاب کنید یا بطور مثال در کروم (Ctrl + Shift + I) را فشار دهید. تفاوت لینک های فالو و نو فالو در این است که اگر برچسب rel= nofollow را پیدا نکردید، یک پیوند استاندارد از نوع فالو دارید.

2. افزونه های جستجوگرها

با کمک افزونه‌ها‌یی مثل افزونه‌ی Mangools SEO، می‌توانید به راحتی وضعیت همه‌ی پیوندهای خروجی را ا مشاهده کنید اینکار برای بررسی تفاوت لینک های فالو و نوفالو برای لینک های خروجی مناسب است. برای مشاهده تفاوت لینک های فالو و نو فالو یک راه اینست که در برگه SEO، با کلبک بر روی پیوندهای خروجی یا راست کلیک روی صفحه، وارد Mangools SEO شده وگزینه Highlight Nofollow and Dofollow را کلیک کنید.

3. ابزار تجزیه و تحلیل بک‌ لینک

یکی دیگر از روش‌های تشخیص تفاوت لینک های فالو و نوفالو که برای لینک‌ها ورودی مناسب است، اینست که از LinkMiner استفاده کنید که یک ابزار تجزیه و تحلیل بک لینک است. بدین ترتیب که دامنه یا URL را وارد می‌کنید و این ابزار تمام لینک‌های بازگشت آن دامنه یا صفحه را به شما نشان می‌دهد.

جمع بندی و نتیجه گیری:

تفاوت لینک های فالو و نو فالو یک ویژگی است که توسط سایت لینک دهنده مشخص می‌شود به عبارتی لینک نوفالو باعث عدم انتقال اعتبار از سایت مبدا به سایت مقصد می شود. برعکس در لینک‌های فالو دامنه مقصد در سایت لینک دهنده مورد تایید قرار گرفته است.در آپدیت الگوریتم های گوگل به کیفیت لینک‌ها بسیار اهمیت داده شده است. شما می‌توانید با تولید محتوای با ارزش، لینک‌هایی دریافت کنید که به طور طبیعی منجر به کسب امتیاز و اعتبار برای سایت تان شود. در واقع اگر محتوای تولید شده توسط شما به روز و با ارزش باشد، نه تنها بسیاری از سایت های محبوب، مطالب شما را انتشار خواهند داد بلکه وبسایت شما را به عنوان منبع معرفی می‌کنند.

کجاها از لینک نوفالو استفاده کنیم؟

هنگام استفاده از لینک خارجی اگر از اعتبار محتوای آن سایت مطمئن نیستید، قطعا باید آن را نوفالو نمایید. استفاده از لینک نوفالو باعث می‌شود که اعتبار از سایت مبدا به سایت مقصد منتقل نشود.

(15 امتیاز) تاالان ثبت شد

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + هشت =

دکمه بازگشت به بالا