سئو داخلی

منظور از محتوای همیشه سبز چیست ؟

با شنیدن عبارت محتوای همیشه سبز به یاد چه چیزی می افتید؟ در طبیعت چه چیز همیشه سبزی را می شناسید؟ مثلا سبزی برگ های سوزنی شکل درختان کاج یا سرسبزی چمن‌های مصنوعی زمین فوتبال، یا دیوار خانه همسایه که جدیدا به رنگ سبز رنگ آمیزی شده است؟ آیا رنگ سبز برای مثالهای بالا همیشگی و جاودان است؟

ممکن است دیوار خانه همسایه سال دیگر به رنگ دیگری تزئین شود یا زمین فوتبالی که با چمن مصنوعی پوشیده شده بر اثر تصمیمات منطقه ای تا 5 سال آینده، بسته شود و ساختمان‌های بلندی در آن منطقه رشد کنند. عمر درختان کاج گاهی به 40 تا 50 سال شاید هم بیشتر برسد و به درختان همیشه سبز در طبیعت معروفند و در همه فصول سال برگهای شان سبز است. پس طیف زمانی برای رنگ سبز می‌تواند در موارد مختلف متفاوت باشد.

وقتی متنی را می‌نویسید و مطالبی در آن ارائه میدهید، تا چه طیف زمانی می‌تواند مورد استفاده مخاطبین قرار بگیرد؟ اگر میخواهید عمر بهره‌وری از محتوای تولید شده شما طولانی باشد باید سعی نمایید که یک محتوای همیشه سبز خلق کنید. و مطالب‌تان تاریخ انقضا نداشته باشد. اما چگونه؟

محتوای همیشه سبز چه خصوصیات دارد ؟

یک محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) در هر برهه زمانی تازگی دارد و هیچوقت تاریخ اعتبارش تمام نمی‌شود و مخاطب از آن خسته نمی‌شود. یک محتوای همیشه سبز مانند موضوعات ترند روز نیست که در یک مقطع زمانی طرفدار داشته باشد و وب سایت را با سیلی از مخاطبان روبرو کند و با گذشت زمان مخاطبانش را از دست بدهد. یک محتوای همیشه سبز باید دارای ویژگی هایی از جمله فرمت مناسب، طراحی جذاب، روان و ساده بودن برای خواننده، شامل ایده‌ها و نظریه‌های جذاب بودن، موضوعات کاملا کارشناسی شده و پاسخگوی مشکلات مخاطبان باشد.

تولید محتوا در بخش خبری بسیار کار دشواری است چونکه اخبار معمولا روزانه هستند و پس از چند ساعت کهنه می‌شوند و ارزش محتوایی خود را از دست می‌دهند. مثلا خبری که در مورد پیش بینی قیمت ارز یا سکه در تاریخ امروز تا یک هفته آینده باشد، پس از گذشت این تاریخ اعتبار نخواهد داشت. اما تولید محتوا در حوزه سلامت و تغذیه و رژیم های غذایی که ثابت و همیشگی می‌باشد و در برهه زمان و مکان کمتر در معرض تغییر است، می‌تواند یک محتوای همیشه سبز باشد.

از سویی دیگر، محتوایی که درخصوص اعلام نتیجه یک پژوهش علمی هست تا زمانی که نتایج جدیدی در آن حوزه منتشر نشده، به اعتبار خودش باقی است و به محض انتشار اخبار پژوهشی جدید، منقضی نمی‌شود بلکه نیاز به بایگانی و آرشیو برای آینده می‌باشد و می‌توان هربار آنرا آپدیت نموده و در اختیار مخاطبان قرار داد. چه بسا که هر بار برای پژوهش جدیدنیاز به ارجاع و بازخوانی و مقایسه باشد. مثلا محتوایی که در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات باشد، باید دائما در حال تغییر و تحول و آپدیت باشد و تولید محتوای همیشه سبز در این حوزه‌ها بسیار دشوار بوده و هوشمندی بالایی را طلب می‌کند.

مزایای محتوای همیشه سبز چیست ؟

تصور می‌کنم با مثالهایی که ذکر کردیم تا حدودی مفهوم محتوای همیشه سبز برای‌تان روشن شده باشد. پس می‌توان گفت با تولید یک محتوای همیشه سبز می‌توانیم برای مدت طولانی‌تری در بین مخاطبان محبوبیت و اعتبار داشته باشیم و محتوای تولید شده ما قدیمی نشده و به ارزش خود باقی بماند و از رتبه سایت مان کاسته نشود. البته سبز بودن یک محتوا را نمیتوان صد در صد تخمین زد و درجه سبزی بسیار بسیار بستگی به درجه اهمیت و نوع آن محتوا دارد. تولید اینگونه محتوا نیاز به تخصص، اعتبار و تجربه فراوان دارد و مورد توجه یکی از الگوریتم‌های گوگل برای سئو سایت، بنام EAT برای رتبه دهی است.

برای آشنایی با این الگوریتم، میتوانید مقاله: الگوریتم EAT گوگل – یک امتیاز رتبه دهی موثر در سئو! را مطالعه بفرمایید. یکی از مزایای تولید محتوای همیشه سبز اینست که با محتوای همیشه سبز، شما دائما شانس جذب مخاطب جدید را خواهید داشت و شاید هم این سبزی برای سالها ماندگار باشد و با خاص بودن و ماندگار بودن موضوع تان، همیشه مورد انتخاب کاربران بوده و در صدر نتایج گوگل قرار بگیرید. و مهم تر اینکه احتمال دریافت بک‌لینک برای محتوای همیشه سبز بسیار بالاست چون معمولا وبلاگ نویسان و سایر سایتها به محتوایی به عمر طولانی بعنوان یک مرجع نگاه کرده و راحت‌تر به آن لینک میدهند.

آیا نباید محتوای غیر سبز تولید کنیم؟

تمام مزایایی که در مورد محتوای همیشه سبز ذکر نمودیم، دلیل بر آن نیست که از محتوای عادی و روزمره و موضوعات ترند روز غافل شویم. چون نیاز به تولید محتوای عادی مثل اخبار روزانه که تاریخ انقضا دارند اجتناب ناپذیر است. هرچند که این نوع موضوعات موجب جذب ترافیک در یک مدت زمان کوتاهی می‌شوند، ولی حتما برای دیده شدن و برآوردن نیازهای روزمره کاربران لازم و ضروری هستند. پس میتوان گفت بهترین استراتژی در تولید محتوا برای یک سایت اینست که هر دو نوع محتوا را درکنار یکدیگر در جهت ترقی وب سایت‌مان بکار بندیم. و این نشان دهنده تخصص، تجربه و اعتبارتان است.

محتوای همیشه سبز
محتوای همیشه سبز

چگونه محتوای همیشه سبز خلق کنیم ؟

می‌دانیم که هدف از خلق محتوای همیشه سبز، تولید محتوایی است که با گذشت زمان، همواره مورد توجه مخاطبان بوده و تا ماه‌ها و سال‌ها پس از تاریخ انتشار، همچنان موجب کسب امتیاز و رتبه از سوی موتورهای جستجو گردد. حال می‌خواهیم نکاتی برای نوشتن محتوای همیشه سبز را بطور خلاصه یادآور شویم:

1- به روز رسانی محتوا

به روز رسانی محتوا، در هر صورت لازم است نه تنها در محتوای همیشه سبز بلکه در همه نوع محتوایی، به روز رسانی مطالب لازم و ضروری است زیرا که در گذر زمان ابزارها و استراتژی‌ها تغییر می‌کنند و هر سایتی برای بهره مندی از رتبه بالا در موتورهای جستجو نیاز یه آپدیت نمودن محتوای خود دارد. نکاتی که باید هنگام بروز رسانی محتوای خود به یاد داشته باشید اینست که اولا محتوای‌تان همچنان برای کاربران مفید باشد. دیگر اینکه مطالب واضح و کاربردی باشد و در بیان مطالب از اصطلاحات تخصصی زیاد استفاده نکرده باشید. و مهمتر اینکه به اشتراک گذاری این محتوا از طریق رسانه های اجتماعی یا سایر برنامه‌های کاربردی برای کاربران امکان پذیر باشد.

2- بهترین موضوع برای محتوای همیشه سبز

جستجوی موضوعات مختلفی که بیشترین پتانسیل را برای همیشه سبز بودن دارند در اولویت است. بهتر است از موضوعات ترند روز که گذرا هستند برای تولید محتوای همیشه سبز استفاده نکنید. یکی از ابزارهای مورد استفاده در این زمینه Google Analytics است. شما می توانید با بررسی محتواهایی که تاکنون تولید کرده اید، دریابید که کدام موضوعات ترافیک بیشتری را برای سایت شما به همراه داشته اند. و همان را بعنوان محتوای همیشه سبز مورد استفاده قرار دهید.

3- بهترین کلمات کلیدی برای محتوای همیشه سبز

پس از انتخاب موضوع برای تولید محتوای همیشه سبز، برای سئو سایت‌تان، نیاز به کلمات کلیدی مناسب دارید تا در اولین صفحه جستجوی قرار بگیرد. هنگام جستجو در گوگل خود کادر related Searches به شما کمک کرده و بر حسب موارد جستجوی کاربران، یک تعداد کلمه کلیدی پیشنهاد می‌کند.

4- بهینه سازی محتوا و جذب مخاطب

سعی کنید برای افراد مبتدی محتوا تولید نمایید چون معمولا افراد متخصص کمتر در زمینه موضوعات تخصصی جستجو انجام میدهند و شما می‌توانید تخصص خود را برای طیف وسیعی از مخاطبان مبتدی ارائه دهید. پس به خاطر داشته باشید که شما برای کارشناسان و متخصصان، محتوا تولید نمی‌کنید و کمتر باید از عبارات فنی و تخصصی استفاده نمایید. ولی می‌توانید از مشاوره متخصصان و یا نظرات مردم کمک بگیرید و این بازخوردها را در محتوای خود قرار دهید.

5- عدم استفاده از تاریخ در عنوان محتوا

نوشتن تاریخ در عنوان محتوا باعث میشود که پس از مدتی مقاله شما قدیمی نمایان شود و از نظر مخاطب ارزش خواندن نداشته باشد. مثلا اگرمجبور به نوشتن تاریخ 2022 در مقاله‌تان هستید بهتر است که در سال آینده آن را به 2023 تغییر دهید تا مقاله‌تان همواره به روز باشد.

6- تولید محتوای آموزشی دقیق و درست

یک محتوای آموزشی بهتر است اطلاعات کامل و دقیقی را در اختیار مخاطبان قرار دهد و نشان دهنده دانش و اعتبارتان باشد و موجب اطمینان مخاطبان گردیده و تمام نیازهایشان را برطرف کند. دقت کنید که در صورت ورود نسخه جدیدی از موضوعات آموزشی، شما نیز مطالب خود را آپدیت و به روز نمایید.

7- از‌ ترافیک محتوای رقبا غافل نشوید

همیشه عملکرد سایت های رقیب را مد نظر داشته باشید و با پایش کرد آنها برای خود ایده بگیرید. کاری که باید انجام دهید اینست که دریابید ترافیک مخاطبان در کدامیک از محتواها بیشتر است و از آن تکنیک‌ها برای طراحی محتوای همیشه سبز خود استفاده کنید اما این امر مانع از نوآوری قالب‌ها‌ی جدید و موضوعات و ایده‌های نو نشود و این موضوع مهم را فراموش نکنید که در نهایت این کیفیت محتوا است که باعث ایجاد‌ ترافیک می‌شود.

8- استفاده از شبکه های اجتماعی

امروزه نقش شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت یک وب سایت بر کسی پوشیده نیست. قرار دادن یک محتوای همیشه سبز در شبکه های اجتماعی، نه تنها موجب افزایش بازدید کننده خواهد شد، بلکه باعث می‌شود تا موتورهای جستجو هم امتیاز بالایی را برای وب سایت‌تان قائل شوند. بدین ترتیب شما می‌توانید از مزایای بک‌لینک نیز در وب سایت‌تان استفاده نمایید.

خلاصه و نتیجه گیری :

محتوای همیشه سبز همواره مفید است و تاریخ مصرف ندارد. اگر به دنبال افزایش ترافیک و رتبه سایت‌تان هستید، بهتر است علاوه بر تولید مطالب روزمره و ترند، به دنبال تولید محتوای همیشه سبز نیز باشید که علاوه بر آموزنده بودن، موجب افزایش اعتبار برندتان باشد. محتوای همیشه سبز دارای ویژگیهایی است از قبیل فرمت عالی، طراحی جذاب، کارشناسی شده و حرفه ای، حلال مشکلات و پاسخگویی به سوالات مخاطبان، آسان و سادگی از لحاظ خوانایی و ارائه نظریه‌ها و ایده‌های منحصر به فرد.

(3 امتیاز) تاالان ثبت شد

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا