الگوریتم EAT گوگل – یک امتیاز رتبه دهی موثر در سئو!
اولین بار الگوریتم EAT گوگل در سال 2014 مفهومی جدید را به راهنمای کیفیت جستجوی خود اضافه و در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی آنرا بروزرسانی کرد و در معیارهای ارزیابی خود برای کیفیت محتوای سایت به موارد زیر توجه ویژه ای را مبذول کرد. تخصص سازنده محتوا، معتبر بودن سازنده محتوا، قابل اعتماد بودن سازنده محتوا، خود محتوا و وب سایت. تاکید گوگل بر روی این سه معیار، باعث شد مقالاتی که توسط افراد متخصص در یک حوزه ارائه شده بود، رتبه بالاتری نسبت به مقالات نوشته شده توسط افراد عادی داشت. مخصوصا در حوزه پزشکی و امور مالی که بسیار حیاتی بودند.
به طور خلاصه، E-A-T معیاری است که بیانگر با کیفیت بودن یک صفحه است و برای کاربران مفید است. درک بهتر الگوریتم EAT گوگل، کمک میکند تا رفتار گوگل نسبت به وب سایتها را برای رتبه دهی بهتر بشناسیم چون باید بدانیم که چه فاکتورهایی برای این موتور جستجوگر بیشتر در درجه اهمیت قرار دارند.
عناوین مهم مقاله
آشنایی با مفهوم الگوریتم EAT گوگل
E-A-T مخفف ( Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness ) است یعنی تخصص، اعتبار و اعتماد پذیری. این مفهوم برگرفته از دستورالعملهای رتبهبندی کیفیت جستجوی Google است و پس از بهروزرسانی در آگوست 2018 به خوبی شناخته شد. و در همان زمان بود که رتبه سایت هتل ماریوت در بسیاری از کلید واژهها، افزایش یافت و این موضوع باعث تعجب سئوکاران و تولیدکنندگان محتوا شد. الگوریتم EAT گوگل یکی از عواملی است که Google برای ارزیابی کیفیت کلی یک صفحه وب از آن استفاده میکند.
پس از فعال شدن این الگوریتم، مقالاتی که توسط افراد متخصص در یک حوزه، رتبه بالاتری نسبت به مقالات نوشته شده توسط افراد عادی داشت. و دلایلش هم این بود که اولاً محتوای این سایتها بدست متخصصین حرفه ای و باسابقه تولید شده و سایت مورد نظر تعلق به یک برند معروف و شناخته شده داشت در نهایت اینکه مطالب این سایت ها، حاوی موضوعات کاربردی و مفیدی برای کاربران بود. این ویژگیها همگی در مفهوم الگوریتم EAT نهفته است یعنی میتوان پی برد که ارزشدهی گوگل به مفاهیم تخصص، اعتبار و اعتماد پذیری، بیشتر از قبل شده است.
هدف الگوریتم EAT گوگل چیست ؟
اگر گوگل در ایندکس کردن مطالب و رنکینگ صفحات فقط محتواهایی مثل متن و عکس و فیلم توجه کند، و روشی برای اعتبارسنجی محتوای سایت نداشته باشد، مخاطبان چگونه به سایتهایی مثل سایت پزشکی یا امور مالی اعتماد کنند که در خیلی از موارد به خاطر واقعی نبودن و یا کلاهبرداری های انجام شده، موجب پشیمانی آنان شود.
الگوریتم EAT گوگل گفته است به گونهای با سایت ها رفتار میکند و قوانین سخت گیرانهای میگذارد، که انگار از طرف کاربران ماموریت دارد که مو را از ماست بیرون بکشد. و همین به اعتماد کاربران کمک بسیاری میکند و در ثبات مالی یا ایمنی کاربران تاثیر میگذارد. کیفیت اطلاعات یعنی مقدار اعتبار محتوای اصلی در مورد وب سایت یا نویسنده محتوا پس در صورت یکسان بودن شرایط، هرچقدر در محتویات یک صفحه، تخصص، اقتدار و قابل اعتماد بودن بیشتر باشد، آن سایت رتبه بالاتری دارد.
در سال 2019 گوگل طی مقالهای، رویکرد خود را برای رتبهبندی صفحات در الگوریتم YMYL بیان کرد: در واقع YMYL مخفف « Your Money or Your Life » که به معنای «پول یا زندگی شما» است، به صفحات یا سایتهایی اشاره میکند که نوعی معامله پولی را در بر دارد. اگر در صفحات این سایتها محتوای نادرستی ارائه شوند میتوانند بر امنیت کاربران، همچنین شادی، سلامتی و ثبات مالی آنان تأثیرگذار باشند.
زمانیکه این الگوریتم تشخیص دهد که جستجوی کاربر در مورد یک موضوعی YMYL است، یعنی سیستمهای رتبهبندی برای فاکتور اعتبار، اهمیت بسیاری قائل شده و این کار سختی است و نویسنده باید تلاش کند تا بتواند استانداردهای گوگل را به کار گیرد کند. این به این معنی است که شما برای نوشتن مطالب در صفحه خود، باید در انتخاب عناصر و کلمات کلیدی بسیار دقت داشته باشید.
میتوان گفت که YMYL در حقیقت الگوریتمی است که شامل سایتهایی میشود که گوگل میخواهد سختترین استاندارد و ایمنی را دارا باشند. یعنی سیستم رتبهبندی و رنکینگ گوگل به عواملی مثل: اعتبار، تخصص و اطمینان، رتبه و وزن بهتری خواهد داد. به بیان دیگر میتوان گفت: گوگل ابتدا تخصص، اعتماد و اعتبار را بررسی کرده سپس سایتهایی که این ویژگی را دارند، در لیست نتایج خود به کاربر نشان میدهد. و این، هدف الگوریتم EAT گوگل است.
دستورالعملهایی برای بهبود رتبه سایت
به کمک دستورالعملهای الگوریتم EAT گوگل رتبه سایت خودتان را در صفحه نتایج گوگل ارتقا دهید، نکاتی که باید در مورد فاکتورهای سئو کردن در مطالب YMYL آگاه باشید شامل موارد زیر است:
1- ایجاد محتوای با کیفیت بالا
اگر قصد دارید برای کلمات کلیدی انتخابی خود لینک یا رتبه بندی به وجود آورید، باید محتوای با کیفیت بالا ایجاد کنید که با پیروی از توصیه های Google، همچنین سایر عوامل شناخته شده رتبه بندی را شامل شود. یک سایت با طراحی قوی، امنیت بالا، کمترین اشکالات، کمترین صفحات 404 و ساختاری درست و اصولی در نسخه موبایل باشد. اطمینان پیدا کنید که این محتوا به موضوع فعالیت و خدمات شما ربط داشته و به وسیله یک متخصص نوشته شده است.
2- گذاشتن لینکهای خارجی در محتوا
همیشه لینکهای خارجی به سایتهای دیگر را در هر قسمت از محتوای خود قرار دهید. لینکهای خارجی سبب میشود، ارزش لینک از دامنه شما به سایتی که به آن لینک داده اید انتقال داده شود و برعکس، ضمن اینکه میتواند به بیشتر شدن اعتماد سایت شما کمک کند. در مقاله بک لینک چیست؟ در مورد ارزش بک لینکها بطور مفصل صحبت نمودیم و گفتیم که تنها باید به سایتهای دارای اعتبار لینک دهید، زیرا لینک دادن به سایتهای کم اعتبار، چیزی بجز آسیب به سایت به همراه ندارند. الگوریتم E-A-T برای سایتهایی که لینکهای باکیفیت را مورد استفاده قرار میدهند، رتبه خوبی را در نظر میگیرد.
3- لینک سازی برای محتوای داخلی
ایجاد لینک برای دسترسی به محتوایات سایر صفحات، میتواند کمک بزرگی به اعتبار سایت باشد. اهمیت این کار به حدی است که سایتهای دیگر ممکن است با دیدن مطالب شما، آن را به عنوان یک منبع در نظر گرفته و مورد استفاده قرار میدهند. سئو داخلی: بهینه سازی YMYL به کمک کلمات کلیدی، توضیحات متا، تگ هدینگ، انکرتکست، استفاده از بردکرامپ، جهت کمک به خزندههای گوگل
4- افزایش اعتبار سایت
دائما افزایش اعتبار سایت تان را مد نظر داشته باشید. دسترسی به اطلاعات و سابقه تجاری خودتان و گزینه تماس با ما را برای کاربران بگذارید و صفحاتی از سایت که کیفیت مطالب آن پایین است را بازنویسی کنید. نظرات کاربران برای شما مهم باشد و آنها را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که در راستای نیاز کاربران خود حرکت میکنید و آنها راضیند.
5- رضایت مخاطبین
میتوانیم بگوییم الگوریتم EAT گوگل فقط و فقط برای جلب اعتماد و رضایت کاربران پایه ریزی شده و تا این اندازه اهمیت به آن اهمیت داده شده است که دیگر راهها و ترفندهای میان بر برای گوگل شناخته شده و فاقد اعتبار شده اند. بطور دقیق اشاره کردیم که الگوریتم EAT گوگل برای ارزیابی کیفی محتوا است پس بخاطر داشته باشید که الویت با مخاطبان و کاربران سایت می باشد.
6- پرهیز از هرگونه روش های SEO کلاه سیاه
هرگونه لینکسازی اسپمی یا کلمات کلیدی زیاد، به اعتبار و رتبه بندی نام تجاری شما میتواند آسیب برساند. با مطالعه مقاله کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست؟ با مضرات اینگونه بکارگیری کلمات کلیدی بیشتر آشنا میشوید.
اهمیت E-A-T در سئو
چرا الگوریتم EAT گوگل برای استراتژی SEO شما مهم است؟ با توجه به آپدیتهای اخیر الگوریتمهای اصلی گوگل، متوجه موضوع مهمی خواهید شد آنهم « بهبود مداوم تجربه کاربر » است. مثلا مدتها پیش گوگل شروع به جریمه کردن پر کردن کلمات کلیدی کرد چون تجربه خواندن را برای کاربر دچار مشکل می کرد. و یا به محض اینکه متوجه شد که اکثر کاربران استفاده از تلفن همراه را برای جستجو در اینترنت ترجیح میدهند، پاسخگویی تلفن همراه را به یک عامل رتبه بندی تبدیل کرد. گوگل HTTPS را بر HTTP اولویت داد زیرا امنیت بیشتر برای جستجوگران برایش مهم بود.
اگر قبول داررید که بهینه سازی موتورهای جستجو یا (SEO) برای موفقیت در بازاریابی دیجیتالی حیاتی است، پس باید الگوریتم EAT گوگل را در توسعه استراتژی سئوی خود مورد توجه قرار دهید.
آیا E-A-T یک عامل رتبه بندی است؟
الگوریتم EAT گوگل از نظر معیارهای قابل اندازه گیری، یک عامل مستقیم رتبه بندی گوگل نیست. با این حال، سیگنالهای دیگری نیز وجود دارد که گوگل برای تعیین تخصص، قدرت و اعتماد که فاکتورهای رتبهبندی هستند، استفاده میکند. در فوریه 2019، گوگل مقالهای با عنوان «چگونه گوگل با اطلاعات نادرست مبارزه می کند» منتشر کرد که اهمیت E-A-T را در رتبه بندی آن بیان میکند. علاوه بر این، Google در نسخه فعلی دستورالعمل های ارزیابی کیفیت جستجوی خود 137 بار به “E-A-T” اشاره میکند. بنابراین، واضح است که این یک مفهوم مهم است.
با این حال، یک معیار واحد برای اندازه گیری امتیاز Google E-A-T وجود ندارد. بلکه سایر عوامل قابل اندازه گیری را ارزیابی می کند که کیفیت نویسندگان، صفحات وب، وب سایت ها و برندها را نشان می دهد. فرآیند فراگیر در امتداد خطوط زیر کار می کند. ارزیابهای کیفیت جستجو کیفیت وبسایت را اندازهگیری و ارزیابی میکنند، و بازخورد برای اطلاعرسانی الگوریتم Google استفاده میشود. به علاوه، الگوریتم گوگل میتواند به وضوح سیگنالهایی را که با E-A-T مرتبط هستند (مثلاً بک لینکها) اندازهگیری کند.
به گفته رابط عمومی جستجوی گوگل، دنی سالیوان (@dannysullivan)، در 11 اکتبر 2019در پاسخ یه این سوال اعلام کرد که اگر منظور شما چیزهای فنی مانند سرعت است که می توانیم مستقیماً اندازه گیری کنیم، نه . ولی ما از سیگنالهای مختلفی بهعنوان یک پروکسی استفاده میکنیم تا بگوییم آیا محتوا مطابق با E-A-T است؟ همانطور که انسانها آن را ارزیابی میکنند از این نظر، بله! این یک عامل رتبه بندی است.
جمع بندی و نتیجه گیری :
با رعایت اصول الگوریتم EAT گوگل، سایت شما در جایگاه مناسبی قرار خواهد گرفت و در آینده جایگاه خیلی بهتری را نیز از آن خود خواهد کرد. زیرا سه نماد تجربه، تخصص و اعتبار را در مورد تولید کننده محتوا در الویت خود قرار داده است. برای پیاده سازی دستورالعمل های الگوریتم EAT گوگل باید کارهایی را روی سایتتان انجام دهید از قبیل: ارزیابی مجدد سایت از نظر اینکه آیا کاربران راضی هستند خیر، محتواهای جدید و قدیمی بهینهسازی شدهاند یا خیر، صفحه «درباره ما» سایت، مدیریت شده است یا خیر و… بدینوسیله با نمایش تجربیات و تخصص خود و تیمتان به کاربران و شهرت و اعتبار خود در مدیریت، باعث اعتماد سازی خواهید شد.