سئو داخلی

تاثیر انکرتکست (Anchor text) مناسب در ارزش لینک ها

انکرتکست یا عنوان لینک (Anchor text) یا متن لینک، کلمات یا عبارت‌هایی است که معمولا با رنگ آبی در متن نمایان است و با کلیک بر روی آنها به صفحه یا سایتی دیگر منتقل می‌شوید. پس وظیفه انکرتکست برقراری ارتباط بین صفحات است. تولیدکنندگان محتوا اهمیت و تاثیر انکرتکست در ارزش لینک را خوب میدانند اما متاسفانه گاهی دیده شده است که شیوه صحیح استفاده از آن را بکار نمی‌برند. در مقاله‌ بک لینک چیست ؟ اشاره کردیم که تاثیر انکرتکست (Anchor text) مناسب در ارزش لینک ها و بک لینکها از اهمیت خاصی برخوردار است.

انکرتکست (Anchor text) به چه معناست؟

کلمه Anchor در لغت چند معنی دارد. معروف‌ترینش به معنی لنگر کشتی است. حالا اصطلاح انکرتکست (Anchor text) به چه معناست؟ انکرتکست متنی است که مثل لنگر کشتی کارش ارتباط محکم بین کاربر و وبسایت است. معنی دیگر این کلمه را برای مجری برنامه های تلویزیون یا پرزنت کردن بکار می برند که در واقع، عبارت یا متنی است که به صورت کلی شما را به صفحه دیگری هدایت می‌کند و کارش معرفی وبسایت، در یک جمله به مخاطب است.

این کاراکترها فاکتور مهمی در سئو هستند و در الگوریتم های گوگل از جمله الگوریتم پنگوئن، به اهمیت آن اشاره شده است. انکرتکست‌ها جزء اساسی در لینک سازی هستند. برای ایجاد انکرتکست، به دو چیز نیاز داریم ابتدا باید یک صفحه در اینترنت یا لینک هدف را تعیین کنیم و دوم اینکه یک کلمه یا جمله جذاب که کارش معرفی محتوای صفحه مورد نظر است بنویسیم. برای مشاهه اینکه یک سایت چگونه از سایت های دیگر بک‌لینک گرفته، بهترین راه استفاده از سایت ahrefs میباشد. این سایت به سادگی تمام بک لینک‌ها و عنوان آنها (انکر تکست) های سایت‌های رقیب را نمایش میدهد. بدین وسیله تاثیر انکرتکست در ارزش لینک را مشاهده می‌نمایید.

انواع انکرتکست (Anchor text)

تاثیر انکرتکست در ارزش لینک را که بدانیم بهتر میتوانیم انواع انکرتکست (Anchor text) را شناخته و در جای مناسب از آنها استفاده نماییم. در گذشته استفاده از متن های رنگی در ارتباط با لینک بسیار ساده تر بود و براحتی رتبه دریافت میکرد. ولی در حال حاضر انکرتکست‌ها متنوع‌تر شده‌ و استفاده ناصحیح از آنها موجب پنالتی شدن سایت می‌شود. برای کسب امتیاز در گوگل، شناخت تنوع انکرتکست‌ها ضروری است و بهتر است انواع آن را خوب بشناسید و در جای مناسب استفاده کنید.

تاثیر انکرتکست در ارزش لینک

1- انکرتکست تصویر یا (Image Anchor)

بارها دیده اید که در مرورگرها وقتی‌ که تصویری لینک دار لود نمی‌شود، متن جایگزین ان یا (Alternate Text) را به شکل یک انکرتکست نمایش می‌دهند. یکی از بهترین راه‌ها برای لینک دادن، قرار دادن لینک در تصویر سایت است. برای استفاده از این نوع از انکرتکست باید هنگام لینک دادن تصاویر، آنها را با تگ Alt بهینه کنید.

2- انکرتکست مفهومی یا (LSI Anchor)

در این نوع متن لینک به جای استفاده از کلمه کلیدی، از کلمه هم معنی استفاده می‌شود. برای این کار باید انتخاب صحیح کلمات مترادف با استراتژی های خاص خودش انجام گردد. مثلا به جای استفاده از کلمه سئو، از عبارت «بهینه سازی سایت» برای سایت‌هایی است که در زمینه سئو فعالیت می‌کنند بسیار مورد استفاده است.

3- انکرتکست طولانی یا (Long Tail Anchor)

گاهی اوقات انکرتکست‌ها می‌تواند عبارتی طولانی‌ یا بخشی از جمله باشند. مثلا در جمله « تاثیر انکر تکست (Anchor text) مناسب در ارزش لینک ها بسیار مهم است » می‌تواند عنوان لینک مناسبی برای صفحه‌ای باشد که مطالب آموزشی درباره Anchor text دارد.

4- کلمه کلیدی نسبی یا (Partial Match)

در بعضی موارد کلمه کلیدی موردنظر، در بخشی از یک عبارت قرار می‌گیرد. این نوع متن لینک معمولا طولانی است و کلمات قبل و بعدش نیز با کلمه اصلی ترکیب می‌شود.

5- انکرتکست عمومی یا (Generic)

حتما بارها دیده‌اید که یک کلمه عمومی مثل Click here، اینجا کلیک کنید، ادامه مطلب، بیشتر بخوانید و… در جاهای مختلف متن به عنوان انکرتکست استفاده میشود که جدیدا کم‌کم استفاده از آنها در حال منسوخ شدن است و به این نتیجه رسیده اند که استفاده زیاد از این نوع لینک، برای سئو سایت ضرر دارد.

6- انکرتکست بدون عنوان یا عریان یا (Naked Link Anchor)

در این نوع لینک، کلمه کلیدی به کار برده نمی‌شود و آدرس سایت یا URL، به عنوان متن لینک یا انکرتکست استفاده می‌شود. ما انتخاب یک عبارت مناسب و تاثیر انکرتکست در ارزش لینک را میدانیم. ولی در این مدل، احتمالا به این خاطر که آدرس وبسایت در ذهن خواننده بماند، از آدرس دامنه بعنوان انکرتکست استفاده میشود و با نام URL Anchor Text از آن یاد می‌شود.

7- نام تجاری یا (Brand)

در این نوع انکرتکست از نام تجاری یا برند درلینک استفاده می‌شود البته اگر اولویت شما معرفی سایت یا شرکت شما باشد. گاهاً مشابه بودن نام تجاری و کلمه کلیدی، برای سئو سایت مشکل ایجاد میکند و از نام تجاری به عنوان کلمه کلیدی و متن لینک کمتر استفاده می‌کنند.

8- کلمه کلیدی اصلی یا (Exact Match)

این نوع انکرتکست، کلمه کلیدی را به یک صفحه مورد نظر لینک می‌دهد و ممکن است متن ما دقیقا عنوان صفحه هدف یا کلمه کلیدی اصلی آن صفحه باشد. این کلمات در سئو اهمیت زیادی دارند ولی ما تاثیر انکرتکست در ارزش لینک را میداینم و استفاده بیش از حد از آن‌ها موجب جریمه‌ سایت توسط گوگل می‌شود.

تاثیر انکرتکست در ارزش لینک

در ادامه مطلب تاثیر انکرتکست در ارزش لینک، یادآور می‌شویم که در مبحث تفاوت لینک های فالو و نوفالو گفتیم هرگاه یک سایت دیگر به سایت شما لینک می‌دهد و در عین حال خودش نیز سایت شما را فالو می‌کند، به این معناست که اعتبار صفحه‌ی شما از نظر او مورد تایید میباشد. حال کاربران دیگری که از طریق آن لینک به صفحه شما می‌آیند هر چه تعدادشان بیشتر باشد، به همان نسبت موتورهای جستجو به محبوبیت و کارایی مطالب شما پی برده و در لیست نتایج، رتبه سایت شما نسبت به سایت‌های مشابه بالاتر خواهد شد.

بهینه‌سازی انکرتکست Anchor text، به سئوی سایت کمک میکند بشرطی که نکات مهم در نوشتن انکرتکست را رعایت کنیم و تاثیر انکرتکست (Anchor text) مناسب در ارزش لینک‌ها را در نظر داشته باشیم و از لینکهای طبیعی و مرتبط استفاده کنیم و لینک سازی بی ربط انجام ندهیم منظور لینک‌هایی است که با موضوع ارتباط ندارند. دیگر اینکه انکرتکست‌ها در نقش اسپم ظاهر نشوند و کلمه کلیدی را بیش از حد در انکرتکست استفاده نکنیم. و مهمتر اینکه سعی نکنید که با استفاده از مطالب متفاوت با واقعیت، تلاش برای جذب کاربران نمایید.

نکات موثر در بهینه سازی انکرتکست

تاثیر انکرتکست در ارزش لینک

رعایت نکات موثر در بهینه سازی انکرتکست و این که انکرتکست را در چه قسمت‌هایی از متن قرار بدهیم، تاثیر انکرتکست در ارزش لینک را بیشتر نشان میدهد. به تجربه ثابت شده است که پاراگراف‌های ابتدای صفحه و تیترهای اصلی و تصاویر، از نگاه کاربران بیشتر جلب توجه می‌کنند و قرارگیری لینک‌ها در این جاها بهتر است. چون که حجم زیاد اطلاعات در فضای مجازی، ناخودآگاه باعث میشود که اگر در همان چند ثانیه اول کاربر جذب نشود، خیلی سریع صفحه را میبندد.

باز هم یادآوری می‌کنیم که هیچگاه به یقین نمیتوان نسخه تضمینی را پیشنهاد کرد اما اکثر سئوکاران معتقدند استفاده از انکرتکست، در متن بسیار موثر است بشرطی که اصول و قواعد را بدرستی رعایت نمایید و سعی کنید Anchor text ها را به طور طبیعی به کار ببرید. تاثیر لینک‌سازی در معرفی صفحات سایت به کاربران را در مقاله لینک‌سازی داخلی و خارجی و تاثیر آن در گوگل بطور مفصل بیان کردیم. برای تولید محتوا، استراتژی مناسب داشته باشید تا در صفحه نتایج جستجوی گوگل، از رتبه‌ی خوبی برخوردار شوید.

تاثیر انکرتکست در سئو

جهت بررسی تاثیر انکرتکست در سئو نکته‌ای که از همان ابتدا باید به خاطر بسپارید اینست که حتی المقدور از لینک‌ها و انکرتکست‌های تکراری پرهیز نمایید و هیچگاه از کلمه کلیدی به تنهایی استفاده نکنید که باعث سایت شما را پنالتی می‌شود. به صفحات با کیفیت و دارای مطالب ارزشمند حتی‌الامکان به سایت‌های دارای Domain Authority و Page Authority بالا لینک دهید. زمانی که از کلمات کلیدی بیش از حد استفاده می‌کنید، انکرتکست شما توسط گوگل اسپم شناسایی می‌شود. این مطلب را در مقاله اسپم اسکور چیست ؟ نیز یاد آور شدیم. تاثیر انکرتکست در ارزش لینک را نیز همیشه مدنظر داشته باشید.

همچنین اگر بک لینک غیرمرتبط در متن استفاده کنید، تاثیر انکرتکست در ارزش لینک را کم کرده و روی نتایج جستجو تاثیر منفی خواهید گذاشت. توزیع متناسب لینک در متن نیز موضوع مهمی است. از عنوان صفحه یا عنوان پست وبلاگ نیز برای ساخت انکرتکست کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که سئو حوزه‌ای رقابتی است و به هیچ عنوان نباید از تحلیل رقبای خود غافل باشد. برای افزایش اثر گذاری انکرتکست بر روی سئو موارد زیر را مد نظر داشته باشید:

از عبارات طولانی استفاده نکنید از انکرتکست مختصر و مفید استفاده کنید. همچنین از انکرتکست عمومی که منسوخ شده اند استفاده نکنید بلکه از کلمات مرتبط و متناسب با صفحه ای که می‌خواهید به آن لینک دهید استفاده کنید. با این کار نه تنها تاثیر انکرتکست در ارزش لینک را خواهید دید بلکه باعث جلب رضایت کاربر و بازدید کننده و افزایش اعتماد او به محتوای سایت شده و افزایش نرخ کلیک و در نهایت افزایش رتبه سایت را در بر خواهد شد.

پیشنهاد می‌شود چگالی کلمات را نیز مد نظر داشته باشید. الگوریتم پنگوئن گوگل روی لینک سازی و حتی استفاده صحیح از انکرتکست، بسیار حساسیت به خرج میدهد. اگر مقاله کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست و چگونه میتوانیم از آن دوری کنیم را مطالعه کرده باشد، میدانید که اگر انکرتکست‌های تکراری و زیاد استفاده شود، پنگوئن این را یک لینک‌سازی غیرطبیعی به حساب آورده و تاثیر انکرتکست در ارزش لینک پایین میاید و اثر منفی روی سئوی سایت خواهد داشت.

جمع بندی و نتیجه گیری :

دانستیم که ANCHOR TEXT متنی آبی رنگ است که برای لینک دادن به یک صفحه استفاده می‌شود و هرچقدر انکرتکست شما ساده تر و با مفهوم تر باشد نتیجه بهتری می‌دهد. تاثیر انکرتکست در ارزش لینک اینست که حتما باید مرتبط با لینک هدف باشد و حتما اعتبار و کیفیت سایت‌هایی که بک لینک ایجاد کرده اند را بررسی کنید، انکر تکست شما باید به گونه ایی باشد که کاربران را وادار کند که حتما روی لینک کلیک کنند. انکرتکست‌ها دارای قدرتی هستند که باعث دیده شدن سایت در صفحه اول نتایج جستجو میشوند این کار باعث شده تا همان سایت ها با عنوان منبع در نتایج گوگل ظاهر شوند.

(4 امتیاز) تاالان ثبت شد

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا