سئو خارجی

لینک سازی داخلی و خارجی [ تاثیر آن در گوگل ]

وقتی‌که یک کاربر جدید وارد سایت‌مان می‌شود، بهترین راه برای تلف نکردن زمان اینست که راه دسترسی به مطلب مورد نظرش را به نحوی برایش کوتاه کنیم و او را هرچه سریعتر بسویی که او مد نظر دارد هدایت کنیم. این یکی از مزایای لینک سازی داخلی و خارجی در محتوا است.

وقتی برای جمع آوری مطالب و محتوای خوب برای سایت مان زمان زیادی صرف می‌کنیم باید راههای دسترسی به آنها را نیز برای کاربران فراهم کنیم و حتی به موتورهای جستجو نیز نشان دهیم که محتویات سایت‌مان در بین کاربران طرفدار دارد. این کار با ایجاد لینک توسط ما انجام می‌گردد.

لینک سازی داخلی و خارجی

انواع لینک سازی

قبلا در مباحث سئوی داخلی (on page seo) با لینک سازی داخلی، و در سئوی خارجی (off page seo) با لینک‌سازی خارجی تا حدودی آشنا شدیم. اگر هنوز مبحث سئوی داخلی و خارجی برای شما روشن نشده میتوانید به مقاله های قبلی مرتبط با این موضوع مراجعه نمایید. در اینجا می‌خواهیم با استراتژی‌های لینک سازی داخلی و خارجی و تاثیر آن بر گوگل بیشتر آشنا شویم.

با لینک سازی داخلی و خارجی نه تنها راه‌های دسترسی به صفحات مفید موجود در داخل سایت خود را برای کاربران آسان می‌نماییم بلکه به موتورهای جستجوگر نیز یادآوری می‌کینم که به آن صفحات سربزند. در ضمن با لینک سازی خارجی نیز می‌توانیم سایت‌های پرطرفدار دیگری که محتویاتی مرتبط با سایت‌مان دارند را نیز بعنوان منبع اطلاعاتی خود معرفی کنیم. البته بشرطی که از صحت آنها اطمینان داشته باشیم.

به چه دلایلی لینک سازی داخلی مهم است

لینک سازی داخلی و خارجی

فکر میکنید در صورت اضافه کردن یک صفحه جدید به وبسایت، در زمانیکه هنوز این صفحه جدید در نقشه سایت (Site map) نیز قرار نداشته باشد، چگونه باید کاربران و موتورهای جستجو به وجود چنین صفحه ای اطلاع حاصل کنند؟ بله وقتیکه شما بدانید چرا لینک سازی داخلی مهم است، باید با دادن لینکهای داخلی، آنها را بسوی آن صفحه هدایت می‌کنید تا در دسترس قرار گیرد.

به همین ترتیب اگر آن محتوا برای کاربر مفید بود، او نیز با دادن بک لینک مفید، به صفحه شما ارجاع می‌دهد و به اعتبار سایت شما افزوده می‌گردد. اینجاست که لینک های داخلی و خارجی موجب ارزشمندی سایت در نزد گوگل میشود. البته در صورتیکه هم که لینک سازی نداشته باشیم، کاربران ممکن است با ورود به یک صفحه به بن بست برخورد کنند و راه خروجی نداشته باشند و این از نظر گوگل یک امتیاز منفی محسوب میشود.

طبقه بندی لینک های داخلی

1. لینک های داخلی اتوماتیک (automatic internal links)

برای لینک سازی اتوماتیک داخلی (automatic internal links) وردپرس با استفاده از افزونه ی Automatic SEO Links می توانید کلماتی را به عنوان کلمه‌ی کلیدی معرفی کنید و هر موقع در متن از کلمات کلیدی استفاده کردید به طور خودکار به صفحه‌ی هدف (landing page) لینک داخلی انجام شود.

در هنگام لینک سازی داخلی و خارجی، افزونه لینک سازی داخلی با عملکرد بالا و نیمه اتوماتیک برای وردپرس به شما کمک می کند تا بتوانید بصورت اتوماتیک لینک های داخلی در سایت وردپرس خود ایجاد نماید. هدف از ایجاد این افزونه، فراهم نمودن استاندارد جدید وردپرس برای ایجاد لینک داخلی است.

2. لینک های داخلی دستی (manual internal links)

اگر لینک سازی در مقالات و بدون افزونه و کد نویسی انجام شود به لینک های تولید شده لینک سازی دستی داخل محتوا (manual internal links) می‌گویند. بکمک آن ها به کاربران‌تان یادآور می‌شوید که در این حوزه اطلاعات بیشتری در سایت‌تان وجود دارد که می توانند از آنها استفاده کنند. این نوع لینک سازی تأثیر بسیار خوبی بر روی گوگل و بازدید صفحات دیگر توسط کاربران دارد.

3. لینک های داخلی بر روی عکس

استفاده از لینک سازی داخلی بر روی عکس و استفاده از تگ Alt ، هم برای کاربران مفید است که در صورت لود نشدن عکس، از روی متن توضیحات آن متوجه موضوع آن عکس میشود و هم اینکه موضوع آن عکس برای گوگل قابل شناسایی است. ولی در مبحث لینک سازی داخلی و خارجی، میتوان گفت که انجام لینک سازی داخلی بر روی عکس به اندازه لینک سازی متن ها در سئوی داخلی (On Page Seo) اهمیت ندارد.

4. لینک های داخلی در صفحه اول

صفحه اول هر سایت، مهمترین راه ارتباطی کاربر با سایتتان است. به این خاطر است که در لینک سازی داخلی و خارجی، لینک‌سازی در صفحه اول از اهمیت بسیاری برخوردار است. این کار موجب می‌شود رتبه صفحات لینک شده برای انکرتکست آن لینک در گوگل افزایش یابد.

محتویات صفحه اصلی سایت، از جمله مقالات، محصولات، درباره ما و تماس با ما، باید بصورت دسته بندی مرتب و ساختار یافته باشد و لینک‌های هر صفحه باید در هدر یا فوتر صفحه‌ی اصلی سایت قرار گیرد چون در اینصورت این گزینه ها همیشه در دسترس کاربر قرار خواهند داشت.

5. لینک های داخلی در منوها

در هنگام لینک سازی داخلی و خارجی، اهمیت لینک های داخلی در منوها در سایتهای فروشگاهی زیاد است. استفاده از کلمه کلیدی در منو و انجام سئو برروی همین صفحات، و لینک سازی داخلی و خارجی برر وی آنها موجب میشود تا کاربر به راحتی به صفحه هدف دست یابد و برای سایت شما افزایش بازدید و به دنبال آن افزایش رتبه به همراه داشته باشد.

انتخاب کلمات برای منو ها و لینک سازی داخلی و خارجی بر روی آنها نیز بر روی سئوی سایت شما تاثیر گذار است و گوگل به این کلمات توجه بیشتری نشان می دهد. زیرا با حضور این کلمات در منو، بیشترین ورودی سایت خود را برای آنها اختصاص خواهید داد. و تاثیر لینک سازی داخلی و خارجی بیشتر نمایان میشود.

لینک سازی داخلی و خارجی

تعیین یک استراتژی صحیح برای لینک سازی داخلی

منوی اصلی سایت یکی از جاهایی است که میتوانید بهترین و مهمترین محتواهای خود را با لینک سازی داخلی و خارجی براحتی در دسترس کاربران قرار دهید. ولی اینکار باید طوری انجام شود که تفکیک موضوعی و اهمیت آنها نسبت به یکدیگر قابل درک باشد. در اینجاست که تعیین یک استراتژی صحیح برای لینک سازی داخلی و خارجی لازم است که در اینجا به دو مورد اشاره می‌کنیم:

1- استراتژی مرزبندی در محتوا

فرض می‌کنیم سایت شما تعدادی دسته بندی اصلی دارد که هرکدام از آنها نیز چند زیردسته دارند. این دسته بندیهای اصلی و زیردسته ها اولویت و اهمیت صفحات را نشان میدهند و قرار گرفتن همه آنها در منوی اصلی، موجب میشود که همه آنها اعتبار یکسانی نزد گوگل داشته باشند. بکمک استراتژی مرزبندی در محتوا، لینک سازی داخلی تنها میان صفحاتی که از نظر موضوعی با هم ارتباط دارند انجام می‌شود.

دراین روش در منوی اصلی سایت تنها به دسته بندی های اصلی لینک داده و از صفحه هر دسته بندی لینک سازی داخلی به صفحات زیر دسته و محصولات و مقالات مرتبط با آن انجام میشود. زمانیکه کاربر به یکی از این زیردسته ها وارد میشود، عملا به محتوای دسته مادر و دسته بندی های مرتبط با آن نیز دسترسی خواهد داشت. و اهمیت لینک سازی داخلی و خارجی به خوبی نمایان میگردد.

2- استراتژی استفاده از انکر تکست مناسب

در فرایند لینک سازی داخلی و خارجی، استراتژی استفاده از انکرتکست مناسب، نقش مهمی در درک گوگل از محتوای صفحه دارد. هر لینک به مانند تابلوی راهنمایی است که در وسط میادین شهر نصب شده و ما را بسوی مقصدمان هدایت میکند. عبارات نوشته شده در تابلوی راهنما به منزله همان انکرتکستی است که در مقالات خود به کار می برید و به همان نسبت باید واضح و روشن و مرتبط با مقصد باشدو تصمیم گیری را برای کاربر آسان نماید.

چرا لینک سازی خارجی مهم است

لینک سازی داخلی و خارجی

مسئولیت صحت فعالیت یک کسب و کار و محتوای منتشر شده در وب سایت بر عهده صاحب کسب و کار می باشد. یکی از عوامل مهم توسعه یک وبسایت، ایجاد اعتماد و اطمینان در میان کاربران با استفاده از لینک سازی داخلی و خارجی می باشد. هر چقدر کاربران شما شناخته شده تر و قابل اطمینان تر باشند و شما را تایید کنند، گوگل نیز با ورود به سایت شما وقتی‌که می‌بیند سایتی که از امتیاز خوبی برخوردار است شما را تأیید می‌کند، با اطمینان بیشتری سایت‌تان را مرور می‌کند و امتیاز میدهد.

بدین ترتیب شما با لینک سازی داخلی و خارجی و دریافت بک لینک‌های خوب از سوی سایتهای قوی و شناخته شده و با افزایش تعداد تأییدهایی که از طرف سایت های دیگر می‌گیرید در نظر گوگل بیشتر محبوبیت پیدا می کنید. اگر از سایتی که موضوع آن هیچ ارتباطی با فعالیت سایت شما ندارد، بک لینک دریافت کنید، گوگل به جای استفاده از آن به عنوان یک امتیاز مثبت، آن را به عنوان یک امتیاز منفی برای سایت شما حساب می کند.

بعضی ها با بکارگیری سئوی کلاه سیاه، هنوز می‌خواهند با بک لینک‌های تقلبی، از گوگل امتیاز کسب کنند و استراتژیهای لینک سازی داخلی و خارجی و الگوریتم‌های گوگل برای سئو مانند الگوریتم‌های پنگوئن و مرغ مگس خوار، را در نظر نگرفته و فراموش میکنند که اگر گوگل به سایتی در این مورد شک کند پنالتی خواهد شد و برای همیشه از صفحه ی موتورهای جستجو حذف شده و آن سایت هرگز نمایش داده نمی‌شود.

طبقه‌بندی لینک‌های خارجی

1. رپورتاژ آگهی

در لینک سازی داخلی و خارجی، یک روش ایجاد بک لینک‌های قدرتمند، خرید رپورتاژ آگهی‌های مرتبط با موضوع سایت شماست .

2. روش چند طرفه بجای تبادل لینک

در مقوله لینک سازی داخلی و خارجی، تبادل لینک و رپورتاژ آگهی دو روشی هستند که قبلا استفاده میشدند ولی کم‌کم از طرف گوگل منسوخ شده اند و چنانچه قبلا از سایتی لینک و رپورتاژ خریده و قرار داده باشید، الان دیگر برای اینکار مناسب نیستند و ممکن است جریمه شوید. پس میتوانید با یک روش و الگوریتم چند طرفه مشکل را برطرف کنید.

فرض کنید شما سایت A هستید و سایت‌های B و C و D نیز مرتبط با سایت شما هستند و شما با آنها رپورتاژ چندطرفه ایجاد کنید. به این ترتیب با هماهنگی، سایت A به سایت B لینک می‌دهد، سایت B به سایت C، سایت C به سایت D ، و نهایتا سایت D به A لینک می‌دهد. می‌بینیم که هیچ تبادلی صورت نگرفته و بدون هزینه یک لینک سازی قوی انجام داده‌ایم.

بک لینک به روش تبادل چند طرفه

3. بک لینک در فروم ها

شاید شما صدها بک لینک گرفته باشید اما فقط چندتا از آنها ارزش داشته باشد پس بهتر است قبلا ارزش دامنه و ارزش صفحات آن در سایت moz.com بررسی شود. هر چه پیج اوتوریتی و دامین اوتوریتی بالاتر باشد به طبع ارزش لینکی که گرفته می شود نیز بیشتر خواهد بود. در لینک سازی داخلی و خارجی نکاتی که باید پس از ورود به فرومها رعایت کنید عبارتنداز:

  • به محض ثبت نام در فروم ها، شروع به لینک دادن به سایت شان نکنید
  • مطالب مفید و ارزشمند ارسال کنید
  • از تمام روش های لینک سازی در انجمن ها بهره ببرید
  • قبل از لینک سازی پروفایل دیگر کاربران را مشاهده کنید
  • فقط به صفحه ی اصلی سایت لینک ندهید
  • فروم های فارسی تعدادشان محدود است و ارزش دامنه که همان پیج اوتوریتی و دامین اوتوریتی است به نسبت فروم های خارجی کمتر هستند پس ارزش لینک سازی در اینجا به نسبت انجمن های خارجی، کمتر خواهد بود ولی از طرفی فروم های فارسی برای جذب بازدید کننده بیشتر بهتر هستند.

در بحث لینک سازی داخلی و خارجی دو دلیل خیلی مهم وجود دارد که بیشتر وبمسترها از انجمن ها و فروم ها استفاده می کنند یکی بک لینک گرفتن و دیگری جذب بازدید کننده و ترافیک بیشتر برای سایت.

4. ساخت بک لینک در پست مهمان

ارسال یک پست مهمان به سایت‌های مرتبط در زمینه کاری خود، از طریق پیام یا ایمیل، و درخواست انتشار این مطلب در سایت‌شان. استفاده از مطالب یونیک، شانس بیشتری برای پذیرفته شدن دارد نمونه اینگونه سایتها، سایت ویرگول میباشد.

5. ساخت بک لینک در کامنت ها

سایت‌هایی هستن که در قسمت کامنت آدرس سایت را می‌پذیرند و نام شما را به آن آدرس پیوند می‌دهند، پس می‌توانید بجای نام خود از انکرتکست مدنظرتان استفاده کنید یا در قسمت توضیحات کامنت کد HTML قرار داد.

6. نویسندگی در سایت‌های ویکی

سایت‌هایی که محتوای آنها توسط کاربران انتشار داده می‌شود مانند ویکی پدیا که البته برای این کار قوانینی وجود دارد تحت عنوان قوانین لینک به بیرون در ویکیپدیا و دریافت بک لینک از آنها امتیاز و سابقه خوبی خواهد داشت.

7. بک لینک در شبکه های اجتماعی

در لینک سازی داخلی و خارجی، اینگونه بک‌لینک ها اگر کامنت و لایک زیادی بگیرید تاثیر خوبی بر وب سایت شما خواهد داشت مخصوصا اگر که به اشتراک گذاشته شوید. مثل توییتر، فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام .

8. ساخت بک لینک در وبلاگ‌ها

در مقوله لینک سازی داخلی و خارجی، این کار یکی از راه های ساده جهت لینک‌سازی می‌باشد که در صورت تولید محتوای خوب در وبلاگ می‌تواند تاثیرگذار باشد.

9. بک لینک در سایت‌های رقبا

با ابزارهایی مثل Moz و ahrefs می‌توانید با بررسی بک‌لینک‌های رقبا سایت‌هایی را لیست کنید و از آنها برای لینک سازی استفاده نمایید.

10. ساخت بک لینک در سایت‌های خارجی

سعی کنید نهایتا ۲۰ درصد از برنامه لینک‌سازی شما، سایت خارجی باشد این سایت‌ها از نوع فروم‌ها، فرم‌سازها، سایتهای مجله‌ای، ایجاد لینک پروفایلی می‌باشد.

استراتژی های لینک سازی خارجی

در ابتدای مبحث لینک سازی داخلی و خارجی استراتژی‌هایی را برای لینک سازی داخلی ارائه نمودیم. حال لازم است در لینک سازی خارجی نیز نکات مهمی را مد نظر داشته باشیم.

  • استفاده از آیکون های اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
  • انتشار محتوای ارزشمند و باکیفیت و علمی و تخصصی
  • ارتباط با همکاران حوزه خودتان
  • بررسی بک لینک های رقبا و استفاده از آنها برای لینک سازی
  • استفاده از لینک کوتاه و درصورت امکان ساخت یک سرویس کوتاه کننده لینک بدلیل داشتن اتوریتی بالا برای شما
  • ایجاد یک سرویس آپلود سنتر که بازهم اتوریتی به همراه دارد
  • اجازه به سایتهای دیگر جهت استفاده از عکس‌های شما بر روی سایت خود
  • راه اندازی فروم و بخش پرسش و پاسخ
  • ایجاد کتاب‌های الکترونیک و قرار دادن لینک خود در آن‌ها
  • ایجاد سیستم همکاری در فروش

تداوم در لینک سازی

رتبه گرفتن در گوگل همانند برنده شدن در یک مسابقه است. لحظه‌ای که سرعت خود را کم می کنید، انتظار این را داشته باشید که از رقبای خود جا بمانید. لینک سازی داخلی و خارجی موثر، باید یک روند تدریجی داشته باشد نه آنی. هرچقدر روندی سریع و هیجانی در لینک سازی داخلی و خارجی داشته باشید، از نظر موتور جستجو بیشتر زیر ذره‌بین خواهید بود.

لینک سازی داخلی و خارجی

لینک سازی خارجی چه تاثیری در گوگل دارد

گوگل در ابتدا، کارش ثبت تعداد بک لینک‌های وب سایت های مختلف و استفاده از آن برای نمایش بالاتر نتایج مهم در جستجو بود. این قابلیت همچنان به همراه الگوریتم های گوگل رشد یافته و از هسته آن حذف نشده است. در لینک سازی داخلی و خارجی، منطقی که گوگل در زمینه بررسی بک لینک های یک وب سایت در پیش گرفته است، در تمامی موتورهای جستجو و حتی سایر اپلیکیشن‌ها استفاده می‌شود.

مثلا در اینستاگرام هرچه فالوورهای شما بیشتر شوند، اعتبار شما نزد دیگران بیشتر و در نتیجه قدرت رسانه بالاتری خواهید داشت. در لینک سازی داخلی و خارجی نیز وقتی کسی به شما لینک می‌دهد یک رای اعتماد به شما داده است. داشتن یک لینک سازی خارجی اصولی، نقطه عطف موفقیت سایت شما خواهد بود و این مسئله را هزاران سایت تخصصی و فعال در زمینه سئو تایید کرده‌اند.

جمع بندی و نتیجه گیری :

برای بازدید بیشتر کاربران و دریافت رتبه بهتر برای سایت‌تان از سوی گوگل، لینک سازی داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخوردارند. علاوه بر داشتن محتوای خوب، داشتن لینک های مفید نیز برای جلب اعتماد گوگل بسیار اهمیت دارد. با بکار گیری محتوای جذاب و پیوسته و تکنیک های درست و مطابق با الگوریتم های گوگل میتوانید اعتماد کاربران را نیز جلب نمایید تا به سایت شما با اطمینان بیشتری لینک دهند.

(8 امتیاز) تاالان ثبت شد

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + چهار =

دکمه بازگشت به بالا