سئو تکنیکال

تأثیر تجربه کاربری در سئو + نکات بهبود ux در 2022

در دنیای تجارت حتما شنیده‌اید که می‌گویند که همیشه حق با مشتری است. در دنیای وبسایت نیز همیشه حق با کاربر است. تأثیر تجربه کاربری در سئو به قدری است که از نظر گوگل وبسایتی اعتبار و رتبه می‌گیرد که در بین کاربران خود محبوبیت بیشتری داشته باشد. پس تمام سعی خود را انجام دهید که وبسایتی با محتوای کاربر پسند داشته باشید.

رابط کاربر(User Interface) یا UI قسمتی از وب سایت می‌باشد که ظاهرا کاربر آنرا مشاهده می‌کند و بیشتر به جنبه طراحی گرافیکی توجه دارد. طراحی رابط کاربری (UI) از این جهت مهم است که ارتباط مستقیم با کاربر دارد و معمولا زمانی که سایتی دارای UI ضعیفی باشد، کاربران کمتر به آن توجه می‌کنند. اما در کنار آن و مهمتر از آن User experience یا تجربه کاربری یا UX می‌باشد که به احساس راحتی و سهولت استفاده کاربر در زمان کار با اجزای مختلف وابسته است.

تجربه کاربری یا UX چیست؟

تاثیر تجربه کاربری بر سئو
رابط کاربر UI و تجربه کاربر UX

User experience تجربه کاربری یا UX یعنی چه؟ و تأثیر تجربه کاربری در سئو چیست ؟ برای داشتن یک وبسایت موفق، علاوه بر دانش فنی طراحی وبسایت و رعایت اصول سئو که در مقاله بهترین چک لیست سئوی تکنیکال برایتان گردآوری کردیم، شما باید هم باید نویسنده خوبی باشید، هم طراح، گرافیست و عکاس ماهری باشد و از همه مهمتر روانشناس زبده‌ای در حوزه کاری خود باشید تا بتوانید کاربرها را جذب کرده و نگه دارید. وقتی که همه این آپشن ها را در کنار یکدیگر داشته باشید، می‌توانید تأثیر تجربه کاربری در سئو سایت خود را ببینید.

وقتی که کاربر به هر نحوی با سایت شما آشنا می‌شود باید از همان ابتدا آنقدر برایش جذابیت داشته باشد که با دیدن نام و مشخصات ابتدایی سایت، کلیک کند و وارد سایت شود این یعنی افزایش Page Views. حال به محض ورود، محتوای سایت شما باید آنقدر جذابیت داشته باشد که کاربر مدت زمانی را در آنجا بگذراند و این هنر شماست که با لینک سازی‌های ماهرانه، او را به صفحات دیگر سایت‌ که ممکن است برایش مفید و جذاب باشد هدایت کنید و این یعنی افزایش time on site.

برخورداری از Page Views و time on site باعث کاهش Bounce Rate یا نرخ پرش خواهد شد و بدین ترتیب گوگل متوجه خواهد شد که سایت شما یک سایت کاربر پسند است و تأثیر تجربه کاربری در سئو سایت یا قدرت User experience را دارد.

وب‌سایت‌ها قرار است که نیاز کاربران را برطرف کنند پس باید ویژگی‌هایی داشته باشند از قبیل سهولت در جستجو و درک راحت مطالب، داشتن اطلاعات سودمند و مرتبط با نیاز مخاطب، طراحی حرفه‌ای و جدید و دارا بودن محتوای با کیفیت، جذاب و قابل استناد، استفاده از مالتی مدیا و تبلیغات و بنرها، لینک‌سازی داخلی و خارجی، سرعت سایت، بهینه بودن برای موبایل و رعایت اصول UI ، ازجمله این ویژگیها هستند.

دلیل اهمیت تجربه کاربری UX

تأثیر تجربه کاربری در سئو بسیار مهم است چرا که معیار گوگل برای رتبه دهی، رفتار و واکنش کاربران و بازدیدکنندگان سایت است واز روی آن معین می‌کند که سایت به چه اندازه برای افراد مفید بوده است. از اینرو به سایت‌های که دارای UX بالایی هستند رتبه بهتری میدهد. UX تأثیر زیادی در ماندگاری سایت در ذهن کاربر دارد چون که کاربر هیچگاه یک سایت مفید را فراموش نخواهد کرد.

دلیل اهمیت تجربه کاربری UX اینست که باید مدیران وب، نکات ضروری را در نظر داشته باشند. ازجمله اینکه آیا بازدید کنندگان زمان زیادی را در این وب‌سایت می‌گذرانند و اطلاعات مربوطه را با کمترین کلیک پیدا می‌کنند؟ و مهمتر اینکه چرا آن‌ها از وب‌سایت خارج می‌شوند؟ آیا وب‌سایت شما به اندازه کافی توانایی دارد که کاربران را به سمت محتوا و صفحات مناسب دیگر بکشاند و آنان را تشویق به انجام اقدامات بعدی کند؟ اینها همگی تأثیر تجربه کاربری در سئو است.

تأثیر تجربه کاربری در سئو و افزایش رتبه سایت در گوگل

تأثیر تجربه کاربری در سئو

SEO در واقع مخفف عبارت Search Engine Optimization یعنی بهینه سازی موتورهای جستجو است. یعنی در عین حالی که هدف‌مان تولید محتوای عالی برای مخاطبان است، جنبه دیگر کار که بسیار مهمتر است نحوه ارائه محتوا به کاربران است که نباید از آن چشم پوشی کنیم. یقیناً تجربه‌ای که بازدیدکنندگان از سایت شما دارند، بسیار مهم است.

ما به تأثیر تجربه کاربری در سئو بعنوان عضو جدایی ناپذیر سئو اشاره می‌کنیم. با مطالعه کاملترین لیست الگوریتم های گوگل برای سئو و با توجه به اینکه این الگوریتم ها به طور منظم درحال تغییرند، از نظر گوگل دانستن این موضوع که کاربران چگونه به تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI) وب‌سایت واکنش نشان می‌دهند و تأثیر تجربه کاربری در سئو بسیار مورد اهمیت است.

تأثیر تجربه کاربری در سئو مهمترین وجه تمایز بین سایت هاست چون هدفش برآورده کردن نیازهای کاربر و یک تجربه مثبت ایجاد وفاداری به سایت‌تان است. پس بطور خلاصه تجربه کاربری در طراحی سایت به چند دلیل مورد اهمیت قرار دارد.

  • سایت را برای کاربران جذاب‌تر می‌کند
  • باعث بهبود و افزایش نرخ تبدیل می‌شود
  • استفاده از سایت را برای کاربران راحت و آسان می‌کند
  • باعث صرفه جویی در زمان و هزینه تبلیغات می‌شود

واکنش الگوریتم رنک برین گوگل در رابطه با تجربه کاربری

رسالت گوگل این است که مخاطبان را به بهترین سایت‌هایی در وب که به سوالات شان پاسخ داده باشد برساند. بنابراین طبیعی است که گوگل یک سری معیارهایی برای شناسایی بهترین ها داشته باشد. با یک سری از این فاکتورها در مقاله‌های لینک سازی داخلی و خارجی و بک‌لینک و تاثیر آن گوگل آشنا می‌شوید.

رنک برین ( RankBrain ) که یکی الگوریتم مهم گوگل است، شدیداً روی رفتار کاربر تمرکز دارد تا مطمئن شود تجربه کاربری سایت ها در نتایج چیست. البته توانایی گوگل در تحلیل و بررسی فاکتورهای UX کم است یعنی نمی‌تواند به دقیقا تک تک فاکتورهای تجربه کاربری را در سایت بررسی کند و به آنها نمره دهد. مثلا نمی‌تواند بطور دقیق دریابد که آیا رنگ‌های بکار برده شده در صفحات سایت برای کاربر جذابیت دارد یا آزار دهنده است. اما در مقابل می‌تواند به نحوی رفتار کاربر را آنالیز و بررسی نماید. به این صورت که با بررسی واکنش همه کاربران به سایت، می‌‌فهمد که آیا آن سایت تجربه کاربری خوبی دارد یا نه.

فاکتورهای مورد توجه گوگل در بررسی تجربه کاربری

با وجود رعایت همه فاکتورهای گوگل، باید به تأثیر تجربه کاربری در سئو نیز توجه شود. اینکه فاکتورهای کاربر پسند هم درنظر گرفته شده است یا اینکه کاربر بی‌حوصله و به محض ورود به سایت، به خاطر سرعت پایین، ظاهر نامطلوب و سردرگم بودن، پس از یک تجربه بد، سریع از آنجا خارج میشود؟ حال با توجه به این موضوع، شما باید یک سری از فاکتورهای مهم خود سئو را هم رعایت کنید تا مبادا رفتار کاربران، باعث شود گوگل در مورد UX سایت‌تان قضاوت بدی داشته باشد. در ادامه به طور خلاصه به بررسی این نکات می‌پردازیم:

  • مورد مهمی که باعث ترک سریع کاربر از سایت می‌شود، مورد توجه قرار ندادن Search intent است یعنی هدف کاربر از جستجو. اگر شما برای کاربر طوری محتوا تولید کنید که نیاز اصلی و هدفش را برآورده نکند، حتی اگر وارد محتوای تان هم شود، سریع از آن خارج خواهد شد.
  • اصول کلی سئوی تکنیکال و لینک سازی داخلی و خارجی را رعایت کنید چرا که یکی از فاکتورهای تاثیرگذار روی قضاوت گوگل در مورد سایت شما و تأثیر تجربه کاربری در سئو محتوا است.
  • تعبیه CTA ها که در واقع دکمه هایی هستند که در جاهای مختلف صفحه تعبیه شده و مخاطب را به انجام یک عمل دعوت می‌کنند. وجود این دگمه ها باعث افزایش احتمال کلیک کاربر و کاهش نرخ پرش می‌شوند در نتیجه باعث خواهند شد که مخاطب راحت تر و سریعتر به صفحات اصلی مورد نظرش دست یابد.
  • اضافه کردن ویدیو، صوت، و عکس نوشته با محتوای جذاب باعث می‌شود مخاطب زمان بیشتری را بدون احساس خستگی در سایت بگذراند. بدین ترتیب تأثیر تجربه کاربری در سئو مقبول خواهند بود.
  • به روز بودن و کامل بودن محتوا نیز از فاکتورهای مهم در رعایت تأثیر تجربه کاربری در سئو است. کافی است کاربر یک مطلب تاریخ گذشته و قدیمی در صفحه بیابد تا بلافاصله تصمیم به خروج بگیرد. پس به آپدیت بودن و کامل بودن محتوا بسیار توجه کنید.
  • مقدمه مناسب، جذاب و ترغیب کننده و کوتاه بنویسید، تا مخاطب سریع به اصل مطلب برسد.
  • تگ های هدینگ H2 تا H4 را به خوبی در صفحات سایت‌تان استفاده کنید و محتوا را ماهرانه تقسیم‌بندی کنید.
    استفاده از کلمات و جملات ساده و کوتاه باعث جذاب تر شدن و اثربخشی بیشتر محتوا و افزایش درک مطلب و کیفیت متن میشود.

خلاصه و نتیجه گیری :

وب سایت شما اولین راه ارتباط کاری شما و مخاطبان است پس ظاهر و تجربه کاربری آن چیزی است که باعث میشود مخاطبان در مورد خودتان و کسب و کارتان و همینطور قابل اعتماد بودن تان، قضاوت کنند. تجربه کاربری بد و ظاهر نامناسب، قضاوت های بدی را به دنبال دارد. پس حتی اگر هدف تان سئو هم نباشد، برای موفقیت بیزینس تان باید به UX یا تأثیر تجربه کاربری در سئو اهمیت دهید.

نکته مهم این است که اکثر جستجو ها در سایتها تجاری نیستند و هدف از انجام چنین جستجوهایی به دست آوردن اطلاعات است. برآوردن این اهداف و توجه به این نیتها به عهده شماست. خلاقیت، محتوای با کیفیت، استفاده از مثالها و نمونه ها، استفاده از تصاویر و عناصر چندرسانه‌ای میتواند در ایجاد محتوای مناسب برای اهداف جستجوکننده مفید باشد، در نتیجه بازدیدکنندگان رضایت خود را از تجارب مثبت، از طریق تعامل با سایت یا لینک دادن به آن نشان خواهند داد.

رابط کاربر چیست؟

رابط کاربر( User Interface ) یا UI قسمت ظاهری و گرافیکی وب سایت است که از ابتدا کاربران آنرا رویت می‌کنند و با آن ارتباط برقرار می‌کنند و هر چقدر جذاب‌تر باشد مخاطبان مشتاق تر خواهند شد.

تجربه کاربر چیست؟

تجربه کاربر ( User experience ) یا UX یعنی فراهم آوردن امکاناتی که کاربر بتواند در مدت زمان کوتاه تری به اجزای مختلف سایت دسترسی داشته باشد و همین امر موجب احساس راحتی و رضایت مخاطب شود و این امر از نظر گوگل بسیار دارای اهمیت است.

(7 امتیاز) تاالان ثبت شد

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 9 =

دکمه بازگشت به بالا