بک لینک چیست؟ تأثیر بک لینک در گوگل

برای اینکه بدانید بک لینک چیست، ابتدا باید معنی لینک را بدانید و اینکه چند نوع لینک در یک وبسایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. لینک داخلی به لینک‌هایی گفته می‌شود که کاربر را به صفحه دیگری از سایت‌مان هدایت کند. با استفاده از لینک‌های داخلی کاربران را به سمت سایر صفحات مهم سایت خود هدایت می‌نماییم و به همان نسبت برای دریافت رتبه سایت کمک می‌کنیم ولی با لینک سازی خارجی از سایت خود به سایتی دیگر لینک خواهیم داد و این کار باید با دقت خاصی انجام گردد که نهایتا منجر به کسب رتبه برایمان شود.

اما بک‌لینک ها، لینک‌های یک‌ طرفه‌ای هستند که از یک وبسایت به یک صفحه‌ از وبسایت ما اشاره دارند. اصولا هدف مان از لینک‌سازی، دریافت بک‌لینک مفید از سایتهای معتبر می‌باشد. اگر در مورد لینک سازی و انواع لینک های داخلی و خارجی اطلاعاتی ندارید بهتر است قبلا چند دقیقه‌ای را صرف مطالعه مقاله لینک سازی داخلی و خارجی [ تاثیر آن در گوگل ] بفرمایید.

بک لینک چیست ؟

گوگل و موتورهای جستجوی دیگر، بک‌لینک‌های ورودی به یک صفحه را مانند یک رأی مثبت برای آن صفحه در نظر می‌گیرند. صفحاتی با بک‌لینک بیشتر، شانس بالاتری برای گرفتن رتبه‌‌ دارند. حال که دانستید بک لینک چیست، توصیه میشود که همیشه وبسایت خود را از نظر داشتن بک لینک های مفید آنالیز کنید و نقاط قدرت و ضعف آن را پیدا کنید. علی‌رغم تغییراتی که دائماً در الگوریتم‌های گوگل ایجاد میشود، ساختن بک لینک‌های با کیفیت، جزو استراتژی‌ های سئو می‌باشد و لینک‌سازی موثر مفید، یکی از الزامات در بهبود رتبه سایت است.

ارزش بک لینک

به همان قدر که یک بک لینک خوب به سایت کمک می کند تا در گوگل و موتورهای جستجوی دیگر رتبه بالایی کسب نماید، به همان نسبت، دریافت یک بک‌لینک کم ارزش نیز می‌توانند منجر به کاهش رتبه سایت شود و چه بسا آن سایت گیرنده از سوی گوگل پنالتی شود. دقت کنید داشته باشید که همه بک لینک ها از نظر کیفیت ارزش یکسانی ندارند در حقیقت دریافت چند بک‌لینک مفید و با کیفیت از منابع مورد اطمینان از هزاران بک‌لینک اسپم بهتر است.

بک لینک های مفید و مضر

سئوکاران و مدیران وب که خوب میدانستند تاثیر بک‌لینک چیست، از این نکته استفاده کردند و با تکنیک هایی مانند تبادل لینک یا خرید بک‌لینک سعی کردند تا رتبه خود در نتایج جستجو را ارتقا دهند. با زیاد شدن معاملات بک‌لینک، گوگل الگوریتم‌های خود را نیز آپدیت کرد و الگوریتم پنگوئن را جهت شناسایی و جریمه سایت‌هایی که از روش‌های لینک سازی استفاده می‌کردند به روی کار آورد.

چگونه بک لینک بگیریم

در ایران و بیشتر کشورها روشی که برای دریافت بک لینک رایج است، استفاده از پست مهمان می‌باشد. با جستجوی عبارت « List of Guest blog sites » یا « لیست سایت های ارائه دهنده پست مهمان » در گوگل، احتمالا بتوانید سایتهایی را پیدا کنید که در حوزه فعالیت طراحی سایت، پست مهمان قبول می کنند. البته این را می‌دانیم که مثلا برای یک سایت فروشگاهی، دریافت لینک از سایتی که در زمینه طراحی سایت یا سئو فعالیت دارد تاثیری از لحاظ جذب مخاطب نخواهد داشت. به همین دلیل یافتن سایتهایی که در همه زمینه ها محتوا نویسی کنند و پست مهمان قبول کنند بسیار محدود است یا اصلا وجود ندارد.

بنابر این با مشخص کردن موضوع اصلی سایت و تحقیق کلمه کلیدی و صفحه خاصی از سایت که می‌تواند برایمان رتبه کسب کند و برگزیدن کلمات کلیدی طولانی تر که برای جذب تعداد بیشتری از مخاطبان مشابه، در کسب تعداد بک لینک مفید خواهد بود. ردیابی سایت رقبا جهت تعیین محل تبلیغ برای پست های ایجاد شده و بستن قرارداد و تولید پست مهمان برای آنها، همچنین شبکه های اجتماعی یکی از راه‌های دریافت بک لینک می‌تواند باشد.

ابزار تخصصی بررسی بک‌لینک‌ها

یک ابزار رایگان و مفید برای کسب اطلاعات درباره عملکرد کلی یک سایت سرچ کنسول گوگل است. کافیست که ابتدا در آن ثبت نام کنید و مالکیت سایت خود را به اثبات برسانید و پس از ورود، بر روی گزینه Links در سمت چپ کلیک کنید. در زیر گزینه External Links عددی نمایش داده می‌شود که تعداد بک‌لینک‌های وارد شده به سایت‌تان را نشان میدهد با کلیک روی EXPORT EXTERNAL LINKS نیز لیست کامل بک لینک‌ها را نیز مشاهده می‌نمایید.

بک لینک چیست
گوگل سرچ کنسول ابزار تخصصی بررسی بک‌لینک‌ها

در اینجا سه قسمت گزینه می‌بینید

1- Top Linked Pages: صفحاتی که بیشترین لینک‌ را به سایت شما داده‌اند را اعلام می‌کند.

2- Top Linking Sites: سایتهایی که بیشترین لینک‌ را به سایت شما داده‌اند را اعلام می‌کند.

3- Top Linking Text: کلماتی هستند که بیشترین کاربرد را برای ایجاد لینک داشته‌اند.

ساده‌ترین کار اینست که در قسمت Top Linked Pages با کلیک روی هرکدام از URLها، لیست سایت‌هایی که به سایت‌تان لینک داده‌اند را ببینید.

برای رقابت در ساختن بک‌لینک‌های بهتر و ارتقای رتبه، باید بدانید بک لینک چیست و بتوانید تحلیل مناسبی از وضعیت سایتهای رقیب داشته باشید. برای مشاهده بک‌لینک‌های سایت‌های رقیب‌ یا هر سایتی حتی اگر متعلق به شما نباشد، می‌توانید از ابزارهایی مانند MOZ یا Ahref Backlink Checker استفاده کنید.

بک لینک چیست
Ahref Backlink Checker

تأثیر بک لینک در گوگل

میدانید که بک لینک چیست و کدام لینک برای دامنه شما ارزشمند است و برای سئوی سایت‌تان مفید است. موتورهای جستجو گوگل بسیار دقیقند و به آسان به هر لینکی رتبه نمی‌دهند، امتیازی که بک لینک ها می‌گیرند همیشه مثبت نیست. کاری که الگوریتم لینک گوگل انجام می‌دهد، بررسی ارزش لینکی است که در وب مبادله می‌شود. المان های مختلفی برای این الگوریتم در نظر گرفته شده اند مثل ترافیک لینک، کلیک روی لینک، قدرت و اعتبار سایت لینک دهنده، تعداد لینک ها، پیج رنک و مواردی از این قبیل که مستقیما روی ارزش لینک تاثیر گذارند.

اثر بک لینک در سئوی سایت

بک لینک چیست

پس در پاسخ اینکه بک لینک چیست می توانیم بگوییم بک لینک بر سه بخش مهم وب سایت شما اثر می گذارد. یکی رتبه بندی یا Ranking است چون موتورهای جستجوگر، هر لینک را به عنوان رای اعتماد به وب سایت می‌پندارد.

مورد بعدی قابل کشف بودن یا Discoverability می‌باشد. موتورهای جستجو برای یافتن محتوای جدید سایت‌ها، صفحاتی که از قبل وجود داشتند را مرور مجدد نموده و لینک‌های موجود را بررسی می‌نمایند. موتورهای جستجو صفحات محبوب را بیشتر مرور می کنند، حال اگر از این صفحات محبوب بک‌لینک دریافت کرده باشید، محتوای جدید شما را سریعتر شناسایی و ایندکس می کنند.

مورد سوم ترافیک ارجاعی یا Referral Traffic میباشد. بک لینک چیست ؟ هدف از بک لینک، هدایت کاربران به صفحات مفیدی است که در موتورهای جستجو وجود دارد و در واقع زمانی که کاربری بر روی بک‌لینک‌ها کلیک می‌کند، می‌تواند وارد سایت شما شود.

بک لینک ها از دیدگاه گوگل چگونه ارزش گذاری می‌شوند ؟

1. اعتبار سایت

دریافت بک‌لینک‌ از سایت‌های قوی‌تر نسبت به سایت‌های ضعیف‌تر معمولا امتیاز بالاتری ناشی از ترافیک ارگانیک با خود به همراه دارد. اعتباری که از یک صفحه به لینک‌های خارجی آن از سوی گوگل انتقال داده می‌شود، بین همه لینک‌ها تقسیم می‌شود پس می‌بینیم که تعداد لینک‌های موجود در آن صفحه نیز اهمیت دارد. مثلا اگر از دو صفحه با اعتبار یکسان بک‌لینک بگیرد، و یکی از آن‌ها لینک‌ خارجی بیشتری داشته باشد، اعتباری که به سایت شما توسط آن داده میشود بیشتر خواهد بود.

2. دریافت بک لینک مرتبط

بک لینک های با ارزش از دید گوگل، آنهایی هستند که احتمال کلیک کاربران روی آنها بیشتر است. منظور از بک‌لینک مرتبط را با یک مثال بیان می‌کنیم مثلا یک فروشنده لوازم خانگی از دو سایت بک‌لینک می‌گیرد یکی سایتی است که مصالح ساختمانی می‌فروشد ودیگری سایتی که قطعات جاروبرقی عرضه می‌کند. در این مورد، بک‌لینک دومی باارزش تر از اولی است چون مرتبط‌تر است و در مورد آدرس دامنه هم چنین است.

3. لینک‌های فالو و نوفالو

در مقاله تفاوت لینک‌های فالو و نوفالو بطور مفصل گفتیم که بک لینک چیست و اینکه لینک‌های نوفالو (NoFollowed) معمولا تاثیری روی رتبه‌ی دریافت کننده لینک ندارند. البته گاهی اوقات هم ممکن است تاثیر داشته باشند ولی بهتر است که بر روی دریافت لینک‌های فالو تمرکز کنید.

4. موقعیت قرارگیری لینک

کاربران ترجیح میدهند روی لینک‌هایی که به صورت متمایز در یک صفحه قرار دارند کلیک کنند، اگر لینکی در قسمت محتوای اصلی یک صفحه باشد و از فونت و رنگی متفاوت باشد، احتمال کلیک کاربر روی آن بیشتر است و می‌تواند اعتبار بیشتری برای دریافت کننده‌ داشته باشد. اما اگر احتمال کلیک روی لینک کم باشد، مثلا همرنگ با سایر متون صفحه یا در فوتر قرار داشته باشد، اعتبار کافی با خود به همراه نخواهد داشت.

5. انکرتست

انکرتکست (Anchor Text) یا همان متن لینک، همان کلمات یا عبارات قابل کلیک است که از اجزای یک بک‌لینک می‌باشد. در مقاله ای مجزا، تاثیر انکر تکست (Anchor text) مناسب در ارزش لینک ها همچنین در مبحث بک لینک چیست؟ نیز گفتیم کلماتی که لینک روی آن‌ها قرار داده می‌شود، روی رتبه‌بندی گوگل تاثیر دارد ولی با این وجود، اهمیتش برای رتبه‌بندی به اندازه دیگر فاکتورها نیست.

استراتژی‌های بک لینک سازی

  • وقتی می‌دانیم اهمیت بک لینک چیست، کمتر سراغ خرید لینک‌های پولی میرویم زیرا لینک‌های پولی نمونه تمام نمای آنچه که از دیدگاه گوگل درجایگاهی بین روش‌های کلاه سیاه و کلاه خاکستری قرار می‌گیرند. اگر با این روشهای سئو آشنا نیستید، چند دقیقه برای مطالعه مقاله سئو چیست و چه کاربردی دارد در نظر بگیرید تا به ریسک بالای این نوع بک لینک‌ها پی ببرید. در ضمن هزینه بالا بدون هیچ تضمینی در موثر بودن و ناهماهنگی بک لینک‌ها نیز از معایب اینگونه لینک های پولی می‌باشد.
  • اگر به دنبال استفاده از رپرتاژ آگهی هستید، ابتدا مطمئن شوید که مطلب باارزشی برای به اشتراک گذاشتن دارید. جدیدا ارزش رپرتاژ آگهی درحال کاهش است، دلیلش هم افراطی عمل کردن عده‌ای از بازاریاب‌ها بدون توجه به اعتبار بک لینک و اسپمی کردن فضای مجازی با لینک‌های بی‌کیفیت است.
  • نشانه‌گذاری اجتماعی (Social Bookmarking) اگر اسپم نباشد، ضرری را متوجه شما نخواهد کرد، اما برای کسب نتایج بهتر، فقط از سایت‌هایی استفاده کنید که با مخاطبان هدف شما تناسب دارند. مثلا ثبت لینک وبلاگ های آموزشی در پلتفرم‌های تصویر محور مانند pinterest بهتر است.
  • از لینک گذاری در دایرکتوری‌های عمومی پرهیز نمایید زیرا وقتی لینک وب‌سایت‌های مختلف را در دایرکتوری‌های عمومی جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌کنید، مشکل اینجاست که بیشتر این دایرکتوری‌های عمومی هدف دیگری بجز بک‌لینک سازی برای کاربران ندارند و گوگل نیز نسبت به این وب‌سایت‌ها سختگیرتر می‌شود.

جمع بندی و نتیجه گیری :

اهداف اولیه همه مدیران سایت‌ها بالا بردن بازدید وب سایت و جذب کاربر بیشتر است و می‌دانند اهمیت بک لینک چیست یعنی بک لینک ها علاوه بر آنکه راه ارتباط بین وب سایت‌ها هستند، موجبات بالا رفتن اعتبار و رتبه سایت در موتورهای جستجو را نیز فراهم نموده و ترافیک و بازدید بیشتری را به سمت سایت شما هدایت خواهد نمود. بدین وسیله شما می‌توانید به مخاطبینی دسترسی داشته باشیدکه نهایتا تبدیل به مشتری می‌شوند. بنابراین توجه به لینک‌های ورودی از اهمیت بالایی برخوردار است.

یکی از فاکتورهایی که باید برای بهبود رتبه‌بندی سایت خود تجزیه و تحلیل کنید، و بهتر دریابید که اعتبار یک بک لینک چیست، شناسایی وب سایت های معتبری است که در زمینه وب سایت شما فعالند. همچنین تلاش برای استفاده از منابع معتبر برای لینک‌سازی و تصمیم گیری درباره انتخاب ابزار مفید، اولویت با کیفیت لینک های دریافتی است.

تاثیر بک لینک به سایت چیست؟

بک لینک‌ها، لینک‌های یک‌ طرفه‌ای هستند که از یک وب‌سایت به یک صفحه‌ از وب‌سایت دیگری اشاره دارند. موتورهای جستجو، بک‌لینک‌های ورودی به یک صفحه را مانند یک رأی مثبت برای آن صفحه در نظر می‌گیرند.

چگونه بک لینک باارزش بگیریم؟

بهترین راه کسب بک لینک استفاده از پست مهمان است. برای یافتن میزبان، می‌توانید سایتهای رقب موجود در حوزه کاری خود را بررسی نمایید.

اشتراک گذاری

تقریبا 12 ساله که تو زمینه برنامه نویسی و طراحی سایت فعالیت میکنم. 2.3 سالی هم هست که به مبحث دیجیتال مارکتینگ (SEO) علاقه‌مند شدم و دارم دنبالش میکنم. یک روز تصمیم گرفتم توی این سایت هرچی تا الان یاد گرفتم رو با شما به اشتراک بزارم. امید وارم مطالب این سایت براتون مفید باشه و بتونید ازش تو پروژه های واقعیتون استفاده کنید :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − چهار =