سئو خارجی

دامین آتوریتی Domain Authority چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

اگر مقاله پیج آتوریتی یا Page Authority چیست را مطالعه کرده باشد بطور مفصل توضیح دادیم Page Authority امتیازی است که توسط سایت Moz داده میشود و در واقع مشخص می کند که یک صفحه از سایت در نتیجه جستجوی گوگل (SERP)  دارای چه رتبه‌ای است. اما امتیاز دامین آتوریتی (Domain Authority) چیست و محاسبه دامین اتوریتی چگونه انجام می‌شود؟ اگر امکانش باشد چگونه میتوان مقدار آنرا افزایش داد، بررسی دامین اتوریتی برای یک سایت چگونه است و چگونه می‌توانید امتیاز دامین آتوریتی خوبی را کسب کنید؟

محاسبه دامین اتوریتی Domain Authority

بررسی دامین اتوریتی (Domain Authority) یا صلاحیت دامنه (DA) نیز یک فاکتور مهم دیگر برای کیفیت سایت است و با بهبود و افزایش امتیاز آن احتمال اینکه رتبه شما افزایش یابد نیز وجود دارد. مقدار این امتیاز نیز مانند پیج آتوریتی، عددی است بین یک تا 100 که امتیازات بالاتر نشان دهنده رتبه بالاتر آن سایت است.

نکته ای که شرکت MOZ به آن اشاره دارد اینست که دامین اتوریتی یک پارامتر نسبی برای مقایسه سایت‌های مختلف می باشد. بنابراین نمی توانیم دامین آتوریتی را به‌عنوان یک فاکتور مطلق بدانیم بلکه معیار اصلی، گوگل است و معیارهای آن برای بررسی دامین آتوریتی (Domain Authority)، محکم تر از معیارهایی است که سایت MOZ بررسی می کند.

دلیل اهمیت اعتبار دامنه سایت این نیست که نمره بیشتر در دامین آتوریتی منجر به کسب رتبه بالاتری هم در نتایج جستجو خواهد شد بلکه این معیار نشان دهنده اینست که سایت شما تا چه حد با قوانین الگوریتم‌های گوگل هماهنگی دارد. در این صورت DA شما به عدد 100 نزدیک‌تر خواهد شد.

از مزایای دیگر سنجش امتیاز دامین آتوریتی (Domain Authority) سایت این است که ما با دانستن امتیازی که سایت معتبری مثل MOZ به ما می‌دهد، از کیفیت سایت‌مان اطمینان بیشتری کسب نموده و با یک استراتژی مناسب، نقاط ضعف سایت‌مان را برطرف کرده و بازدیدکننده بیشتری جذب می‌نماییم.

سومین دلیل اینست که محاسبه دامین اتوریتی (Domain Authority) کمک بسیاری در مقایسه‌ی بین سایت‌ها می‌کند. یعنی می‌توانید با شناسایی سایت‌های رقیب، یکی از آنها را به عنوان الگو انتخاب نموده و سایتی که DA بالاتری دارد، منبع خوبی برای الگو برداری برای شما خواهد بود.

مشاهده و محاسبه دامین اتوریتی (Domain Authority)

شما می‌توانید برای مشاهده امتیاز دامین آتوریتی (Domain Authority) از Mozbar ، لینک اکسپلورر (Link explorer)، صفحه نتایج موتور جستجو قسمت کیورد اکسپلورر (Keyword explorer) و ابزارهای دیگر سئو استفاده کنید.

Domain Authority

امتیازی که به عنوان اعتبار سایت شناخته می‌شود، به کمیت و کیفیت بک لینک‌های سایت، و به تعداد دامنه‌های یونیک که به سایت شما لینک داده‌اند، و اعتبار دامنه رفرینگ دامین‌های شما، واینکه هر یک از رفرینگ دامین‌ها به چند دامنه منحصر به فرد دیگر لینک داده اند بستگی دارد. امتیازدهی به دامین اتوریتی domain authority از صد می‌باشد و با مقیاس لگاریتمی محاسبه می‌شود. بنابراین ارتقاء امتیاز از 20 به 30 بسیار آسان‌تر است تا تغییر امتیاز از 80 تا 90.

قبلا در مقاله ای مجزا تحت عنوان اسپم اسکور (Spam Score) چیست؟ اشاره کردیم که یکی دیگر از فاکتورهایی که میتواند در کنار دامین آتوریتی، با دقت بالایی میزان کیفیت سایت ها را مشخص کند، اسپم اسکور است. هر چه خطاهای سایت شما به سایت‌های جریمه شده توسط گوگل شباهت بیشتری داشته باشد، اسپم اسکور سایت شما هم زیادتر می‌شود و این امر نشان دهنده این است که در سئو سایت شما روش‌های مخرب کلاه سیاه مورد استفاده قرار گرفته است.

Domain Authority خوب چه عددی است

اعتبار دامنه یا Domain Authority یک عدد نسبی است و نمیتوان رتبه 30 را بد دانست یا رتبه 60 را خوب. زیرا این اعداد مقایسه‌ای است و در رقابت، معنا پیدا می‌کند. به طور کلی هر چه میزان Domain Authority سایت شما بیشتر باشد، بهتر است اما شما باید این را با رتبه سایت‌های رقیب مقایسه کنید. اگر Domain Authority سایت شما بالاتر از سایت رقیب باشد، یعنی شما در انجام سئوی سایت‌تان خوب عمل می‌کنید، اما اگر امتیاز شما پایین‌تر باشد، یعنی باید در استراتژی سئوی خود تغییراتی ایجاد کنید. مطالعه مقاله تکنیک‌های سئوی خارجی به شما کمک می‌کند.

چطور دامین اتوریتی سایت خود را بالا ببریم؟

تاثیر گذاشتن بر دامین آتوریتی کار آسانی نیست. این عدد حاصل شده از تاثیر متغیر های دیگری مانند تعداد لینک‌ها، مقادیر پارامترهای MozRank و MozTrust، و سایر عوامل است. این عدد میزان رقابت سایت شما در نتایج جستجوی گوگل را تخمین میزند. اگر نگاهی به مقاله‌ لینک‌سازی داخلی و خارجی و تاثیر آن در گوگل بیاندازید، عوامل تاثیر گذار در تعیین Domain Authority برایتان قابل درک خواهد بود. سایت‌هایی که لینک‌های با کیفیت خارجی زیاد دارند، مانند ویکی پدیا ، دارای امتیاز دامین آتوریتی بالا هستند. و سایتهای کوچکی که تعداد کمی لینک‌های داخلی دارند، دارای امتیاز DA کمتری می‌باشند. ابزارهای امتیازدهی دامین اتوریتی Domain Authority عبارتند از:

  • Moz Rank : کارش اینست که تعداد وب‌سایت‌هایی که به یک صفحه لینک داده‌اند را شمرده و کیفیت و محبوبیت آن صفحه وب را ارزیابی می‌کند.
  • Moz Trust : تمرکزش بر روی مورد اطمینان بودن وب‌سایت‌هایی است که به صفحه مورد ارزیابی، لینک شده‌اند.
  • Link Profile : کارش نظارت بر سیستم پروفایلینگ لینک‌های وارد و خارج شده است. صفحه‌ای که به منابع معتبر لینک می‌دهد و لینک می‌گیرد، پروفایل لینک خوبی خواهد داشت.
  • سوشال سیگنال Social Signal : یعنی دامنه شما در شبکه های اجتماعی چقدر محبوبیت دارد و تا چه تعداد افراد روی لینک شما کلیک کرده و پست‌های شما را به اشتراک می‌گذارند.

عواملی موثر بر روی Domain Authority

مواردی که در domain authority میتواند تاثیرگذار باشد، بسیار است ولی دقیق و قطعی نیست. مثلا موقعی که هنوز ربات‌های گوگل لینک‌های پروفایلی شما را کراول و ایندکس نکرده باشد، ممکن است تغییر ناگهانی دامین آتوریتی مشاهده شود. و این را سایت‌هایی با دامین آتوریتی بالا که رشد زیادی را در بک لینک‌های خود داشته اند، تجربه کرده‌اند از جمله سایت های خبری و ویکی پدیا .

اگر تعداد لینک‌های نامناسب سایت شما نسبت به آخرین باری که moz به سایت شما امتیاز داده، تفاوت چشمگیری داشته باشد، در نتایج دامین آتوریتی تاثیر دارد. و اگر Domain Authority شما پایین تر از حد امتیازدهی قرارداشته باشد، نوسانات رتبه‌دهی بیشتر تحت تاثیر قرار میگیرد.

نکته مهم دیگری که باید در مورد بالا و پایین شدن Domain Authority به خاطر بسپارید، این است که این الگوریتم بر اساس یادگیری ماشین (machine learning) است و رتبه هر سایت، دائما با وب سایت‌های دیگر مقایسه می‌شود، بنابراین پس از هر بار آپدیت شدن گوگل، این امتیاز می تواند برای هر سایتی کاهش یا افزایش یابد.

تفاوت Domain Authority و Page Authority

امتیاز دامین اتوریتی Domain Authority به کل دامنه سایت داده می‌شود ولی پیج اتوریتی Page Authority امتیازی است که متعلق به هرصفحه سایت است. هرچند که هر دوی این مفاهیم توسط یک ابزار اندازه‌گیری می‌شوند و عددی بین 1 تا 100 را نشان می‌دهند، اما می‌بینیم که این دو عدد با هم مغایرت دارند و سوال پیش میاید که چرا چنین است؟ در واقع میانگین اعتبار صفحات مختلف وبسایت است که اعتبار دامنه را مشخص می‌کند. این امر موجب مشاهده دو عدد متفاوت در پیج آتوریتی و دامین آتوریتی می‌گردد و همواره در حال تغییر و به‌روزرسانی هستند.

خلاصه و نتیجه گیری :

در گذشته پیج رنک (Page Rank) با عددی بین 1 تا 10 محبوبیت و اعتبار سایت شما از دید بازدیدکنندگان را نشان می‌داد. اما بعد از مدتی گوگل رسما اعلام کرد که Page Rank را منبع معتبری نمی‌داند و بلافاصله، شرکت‌های مختلفی سعی کردند کار Page Rank را انجام دهند. در این میان شرکت MOZ که معتبر در زمینه‌ی سئوی سایت‌هاست، مفهومی به اسم دامین آتوریتی Domain Authority و پیج آتوریتی Page Authority را ابداع کرد هر چقدر که این امتیاز به 100 نزدیکتر باشد، سایت شما کیفیت و اعتبار بیشتری دارد.

Domain Authority به صورت نامنظم تغییر میکند پس نمیتوان این امتیاز را برای ارزیابی سئوی یک سایت در نظر گرفت. اما برای مقایسه کیفیت لینک‌سازی دو سایت میتوان از آن بهره برد. تغییر DA کار آسانی نیست که با انجام چند بهینه‌سازی یا لینک‌سازی، بلافاصله در اعتبار دامنه سایت خود تغییراتی مشاهده کنید بلکه افزایش این عدد با گذشت زمان و تحت تاثیر عوامل مختلفی امکان پذیر است.

عدد مناسب برای Domain Authority چیست؟

هرچقدر این عدد بالاتر باشد بهتر است و این موضوع کاملا رقابتی است معمولا دامین آتوریتی بالای 40 مطلوب است.

(10 امتیاز) تاالان ثبت شد

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا