الگوریتم برت BERT گوگل چیست – ( وقتی ربات گوگل مثل انسان میخواند )
وقتی که شما برای جستجو در گوگل، سوالتان را به زبان ساده و عامیانه مینویسید. هیچ فکر کرده اید که چطور ممکن است این موتور جستجو دقیقا متوجه منظور سوال شده و نزدیکترین وب سایتهای ممکن را در پاسخ به شما پیشنهاد میدهد؟ یکی از الگوریتمهای گوگل برای سئو، الگوریتم برت BERT گوگل میباشد که در اصل وظیفه آن، مطابقت دادن نیاز کاربر به صورت اتوماتیک طبق هوش مصنوعی با مرتبط ترین نتایج مورد نظر میباشد. میتوان گفت: الگوریتم برت به ورودی گرفتن کلمات کلیدی بلند یا لانگ تیل کمک میکند.
شاید به نظر برسد که گوگل زبان فارسی را به اندازه زبان انگلیسی درک نمی کند. استفاده از علائم نگارشی مانند نقطه، ویرگول و علامت سوال میتواند بر درک بهتر مخاطب از مفهوم محتوا بسیار تاثیرگذار باشد و گاها مفهوم جمله را تغییر میدهد. البته همیشه اینطور نیست که بدون علائم نگارشی مفهوم جمله تغییر کند. اگر جملهای با ساختار استاندارد بنویسید، گوگل میتواند مفهوم اصلی را درک نماید و بعضا علایم نگارشی را اضافه میکند. ولی چگونه چنین چیزی امکان پذیر است؟
عناوین مهم مقاله
الگوریتم برت BERT گوگل چیست
در اکتبر 2019 بود که گوگل الگوریتم برت BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) را معرفی کرد. هدف اصلی الگوریتم برت BERT گوگل، درک هدف کاربر از جستجو بوده و این کار با بررسی تاثیر کلمات بر یکدیگر انجام میگردد. یعنی در نتیجه جستجو، سایتهایی به کاربر نمایش داده میشود که بهجای تمرکز بر کلمات، هدف نهایی کاربر از جستجو را مد نظر قرار میدهند. تا قبل از ظهور این الگوریتم، در سال 2014 الگوریتم رنک برین، یکی از مهمترین تغییرات در این زمینه را ایجاد کرده بود.
در واقع پس از معرفی الگوریتمهایی مانند Rank Brain و BERT نگرانیها از بابت رباتهای گوگل کمتر شده و تمام تلاش سئوکاران برای جلب رضایت مخاطب و پاسخگویی سریع به سوالات کاربر و ایجاد حس رضایت در آنان متمرکز شده است. اگر با الگوریتمهای گوگل آشنایی ندارید با مطالعه مقاله کاملترین لیست الگوریتم های گوگل برای سئو ، بهتر میتوانید این مبحث را دنبال کنید.
الگوریتم برت BERT گوگل چگونه کار میکند
الگوریتم برت BERT گوگل یک تحول بزرگ در چگونگی پردازش زبان در جستجوی گوگل است. این الگوریتم توسط الگوریتمهای معروف هوش مصنوعی بر مبنای شبکه عصبی برای پردازش زبان طبیعی بروزرسانی شده است. بدین ترتیب این امکان برای گوگل فراهم شده است که بتواند عبارات جستجو شده توسط کاربران را تفسیر نموده و با درک معنایی از آن، نتایج بهتری ارائه دهد. تا قبل از ظهور این الگوریتم، به این صورت بود که گوگل کلمه درخواستی یک کاربر را به صورت کلمه تفسیر می نمود ولی اکنون موتور جستجو میتواند کل عبارت را تجزیه تحلیل کند و به همان روشی که انسان بخواهد با ظرافت درک کند.
بیشترین هدف از الگوریتم برت BERT گوگل، نزدیک شدن بیش از پیش به منظور کاربر است. به عنوان مثال به این دو جمله توجه کنید: «قیمتهای پرواز چارتر به ترکیه» ، «قیمتهای پرواز چارتر از ترکیه» مشاهده میکنیم که یک تغییر کوچک «به» به «از» کلا مفهوم جمله را تغییر میدهد. تا قبل از ظهور الگوریتم برت BERT گوگل، با جستوی هر دو عبارت، گوگل با آنها بصورت کلمه به کلمه برخورد میکرد و تمام نتایجی را که در آنها کلمه قیمت، پرواز، چارتر، و ترکیه بود نشان میداد ولی با وجود الگوریتم برت به این عبارتها بصورت مفهومی نگریسته میشود و نتایج متفاوت خواهد شد.
در دنیای هوش مصنوعی مبحثی داریم بنام NLP(Natural Language Processing) یا پردازش زبان طبیعی انسان یعنی امکانی که کامپیوتر بتواند با پردازش زبان طبیعی انسان، جملاتی که ما بکار میبریم را پردازش و درک کند. دانش NLP تلاش میکند که جملات و عبارات تنها برای کامپیوتر ترکیبی از کلمات نباشند، بلکه کامپیوترها هم بتوانند مثل انسان با درک جملات و عبارات، برای ما انسانها مانند یک مشاور باشند و راهنمایی هایی ارائه دهند. الگوریتم برت BERT گوگل نیز یک مدل جدید در دانش NLP برای درک بهتر زبان محاوره ای انسانهاست.
تاثیر الگوریتم برت BERT گوگل در سئو و بهینه سازی سایت
الگوریتم برت BERT گوگل از اواخر ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ رسما در سرچ گوگل اعمال شده و طبق گزارشات گوگل، تا به امروز نتایج آن در صفحه نتایج جستجو گوگل مورد توجه است. هر آپدیتی که گوگل در الگوریتمهای خود ارائه میدهد، از این جهت مورد توجه وبمسترها و سئوکاران قرار میگیرد که ببینند این تغییر چه تاثیری در سئو خواهد داشت. در مورد الگوریتم برت BERT گوگل نیز همین گونه بوده است.
در ابتدا عدهای معتقد بودند که چون عملکرد اصلی این الگوریتم بیشتر بر کوئریهای طولانی و دیالوگ محور متمرکز است و معمولا کلمات کلیدی لانگ تیل هدف اول سئوکاران نیست، الگوریتم برت چندان در جا به جایی رتبهبندی سایتها محسوس نخواهد بود و تغییرات قابل ملاحظهای در رتبه بسیاری از سایتها صورت نخواهدگرفت. در صورتی که الگوریتم برت BERT گوگل، هیچ الزامی بر استفاده از کلید واژههای طولانی ندارد و تنها کار این الگوریتم، کمک به فهم درست، از هدف عبارت جستجو شده میباشد و همین امر موجب ارائه پاسخهای دقیقتر به کاربران است.
به گزارش خود گوگل نیز بروزرسانی این الگوریتم فقط بر روی ۱۰ درصد از نتایج جستجو تاثیر گذار بوده است. اما این اصل مهم قابل انکار نیست که هر تغییری در الگوریتمهای موتورهای جستجو، گامی در جهت بهینه سازی وب سایتها میباشد. در ضمن هدف اصلی الگوریتم برت BERT گوگل، بهبود تجربه جستجوی کاربران است و همین امر، مهمترین امتیاز برای جلب اعتماد گوگل و افزایش رتبه سایت است.
بنابراین میتوان گفت که باورهایی مثل ( استفاده از کلیدواژه های لانگ تیل در سایت برای الگوریتم برت نشانه ناچیز بودن تاثیر الگوریتم برت BERT گوگل در رتبه گیری سایت است)، اشتباه بوده و الگوریتم برت BERT گوگل نیز مانند سایر الگوریتمها، در جایگاه خود دارای وظایف و مزیتهای فراوانی هست تا بتوانید در نتایج موتورهای جستجو بهترین رتبه و جایگاه را بدست آورید. BERT بر پایه مفاهیم یادگیری ماشین، سرمایه گذاری کرده و 2500 میلیون کلمه ویکی پدیا را به ماشین خود آموزش داده است. هدف از الگوریتم برت BERT گوگل، کمک به کاربران در جستجو و یافتن موارد مشابه و هم معنی و کسب نتایج بهتر در حداقل زمان ممکن است.
تاثیر الگوریتم برت BERT در انتخاب کلمه کلیدی
بعد از فعالیت الگوریتم برت BERT گوگل، سوالی که ذهن همه را به خود مشغول کرد این بود که آیا با توجه به عملکرد برت، انطباق دقیق کلمات کلیدی اهمیتش را از دست میدهد؟ وقتی که این سوال را از جان مولر که از تحلیلگران و کارکنان ارشد بخش سرچ کنسول در گوگل است برسیدند، وی با توجه به اینکه Bert مدتی است در حال استفاده بوده و چیزی نیست که هنوز ارائه نشده باشد، در پاسخ گفت:
« این الگوریتم، بر اساس یادگیری ماشین میباشد و معتقدم که برای درک بهتر محتوا بکار میرود. البته ما تلاش میکنیم تا بفهمیم این کوئریها دقیقا به دنبال چه هستند و به نحو بهتری این دو را با هم انطباق دهیم. »
جان مولر بیان کرد که گوگل در مسیری حرکت میکند که اهمیت انطباق دقیق کلمه کلیدی را کم کند. اما بطور صریح نگفت که تطبیق دقیق کلمات کلیدی (Keyword Exact Match) هم از اهمیت کمتری برخوردار خواهد شد. ولی در پاسخ خود تایید کرد که گوگل به سمتی میرود که اهمیت کمتری به انطباق دقیق کلمات کلیدی خواهد داد. مثلا اشتباهات املایی و حالتهای جمع و مفرد عبارات را تشخیص میدهد. با توجه به این توضیحات بهتر است که بگوییم همچنان باید محتوایی مرتبط با موضوع و مفهومی ایجاد نموده و از کلمههای کلیدی که در جهت فهم محتوا تاثیر گذارند، استفاده کنیم.
تاثیر الگوریتم برت BERT در روشهای تولید محتوا
یکی از تواناییهای الگوریتم برت BERT گوگل، تحت تاثیر قرار دادن بازاریابی محتوا است. این الگوریتم بر پایه هوش مصنوعی نوشته شده و در صدد است ساختار معنایی محتواهایی که شما در وب سایت قرار میدهید را شناسایی نموده و مانند زبان طبیعی انسان پردازش نماید. برت به گوگل در تشخیص و درک زبان طبیعی در محیط وب کمک میکند تا کلمات بکار برده شده در محتوا را با وجود تفاوتهای معنایی آن ها درک کرده و پردازش نماید و مطالب با کیفیت را سریعتر در اختیار کاربران قرار دهد. در نتیجه برای متنهای طولانی میتوان آن را مورد استفاده قرار داد.
با وجود الگوریتم برت BERT گوگل، دیگر استفاده از روش های قدیمی سئو کارساز نیست و افزایش چگالی کلمات کلیدی و به کاربردن محتواهای تکراری و لینک های بی کیفیت باید به دست فراموشی سپرده شود. ابهام در کلمه کلیدی را از بین ببرید و کمک کنید که جستجوی کاربر به نتیجه برسد و با شکست همراه نشود. پس سعی کنید که برای کاربر محتوای کاربردی و جذاب بنویسید زیرا الگوریتم برت BERT گوگل، قادر است محتوای شما را به 70 زبان دنیا جستجو نماید.
جمع بندی و نتیجه گیری :
الگوریتم برت BERT گوگل جدیدترین و شگفتانگیز ترین و البته نه آخرین دستاورد گوگل در بهینهسازی جستجوی مخاطب است، که میتواند در درک زبان همانند مغز انسان عمل کند و در صدد است به جایی برسد که ماشینها این قدرت را پیدا کنند که واقعا همانند یک انسان، مفهوم محتوا را درک کنند. این الگوریتم عبارات چند بخشی را تحلیل کرده و به مفهوم جدیدی از آن میرسد. و در واقع جستجو را بر اساس معنی کل عبارت ارائه میدهد نه از روی تک تک لغات. این الگوریتم بصورت بسیار هوشمندانه مطابق با جستجوی شما بهترین نتایج را ارائه میدهد و بطور غیر مستقیم میتواند به بهینهسازی سئوی سایت کمک کند.