سئو داخلی

کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست و چگونه از آن دوری کنیم؟

یک روش قدیمی که سئوکاران برای به دست آوردن رتبه خوب در گوگل استفاده می‌کردند، این بود که در یک صفحه از سایت یک یا چند کلمه کلیدی را بیش از حد مجاز مورد استفاده قرار میدادند. عملا ممکن بود با این کار بتوانند چگالی کلمه کلیدی یا (Keyword Density) را افزایش داده تا بتوانند گوگل را متوجه موضوع یا صفحه ای از سایت کنند. هرچند این تکنیک قبلا خیلی کاربرد داشت و در واقع به نوعی سئوی کلاه سیاه محسوب می‌شد. اما امروزه با توسعه الگوریتم‌های موتورهای جستجو، این روش منسوخ شده و استفاده از آن موجب پنالتی سایت می‌شود.

کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست؟

برای بررسی دقیقتر اینکه کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست به معنی لغوی آن می‌پردازیم. «کیورد استافینگ» ترکیبی از دو واژه Keyword به معنی کلمه کلیدی و Stuffing به معنی پر کردن است. کیورد استافینگ در سئو برای کسب رتبه بالا در نتایج گوگل، یک روش قدیمی است. به این صورت که افراد برای تولید محتوای سایت خود، کلمات کلیدی را در محتوای خود به اصطلاح بمباران می‌کنند.

در آغاز به نظر می‌رسید که کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) می‌تواند راهی برای بهینه‌سازی از نظر موتورهای جستجو باشد ولی هم اکنون موتورهای جستجو استفاده از این روش را ممنوع کرده و وبسایت‌های خاطی را جریمه می‌کنند. به عبارت دیگر، اگر صفحه‌ای را با کلمات کلیدی غیرضروری پر کنید، نه تنها متن شما شیوایی و جذابیت خود را برای کاربر از دست می‌دهد بلکه شانس تان برای کسب رتبه‌های بهتر، کم خواهد شد و چه بسا جریمه شوید و برگه مورد نظر کلاً از نتایج جستجو حذف شود.

کیورد استافینگ و تاثیر آن در سئو

بهترین روش برای کسب رتبه مناسب در گوگل، تا جای ممکن استفاده بهینه از کلمات کلیدی است بطوری که تعداد تکرار کلمه کلیدی و چگالی کلمه کلیدی در متن را رعایت نمایید. محاسبه چگالی کلمه کلیدی یا کیوورد دنسیتی (Keyword Density) در سئو یعنی تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی در متن به کار رفته است و از فرمول زیر بر حسب درصد محاسبه می‌شود : 

چگالی کلمه کلیدی = تعداد کلمات متن / تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن 

چگالی کلمه کلیدی، حد توصیه شده برای تکرار کلمه کلیدی و جلوگیری از کیورد استافینگ بیشتر است. البته برای چگالی کلمه کلیدی مناسب، عدد و رقم دقیقی را نمی‌توان تعیین کرد، اما چگالی 2% ، بهترین و مطمئن‌ترین میزان، برای گیر نیفتادن در کیورد استافینگ است. برای کسب اطلاعات بیشتر، می توانید مقاله نرخ تکرار کلمات کلیدی چند درصد است|چگالی کلمه چیست؟ را مطالعه بفرمایید.

پس از اینکه دانستید کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست، باید از پر کردن صفحه با کلمات کلیدی به هر شکلی خودداری کنید. در عوض، با استفاده از روش‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم، می‌توانید از مسیر درستی وارد شوید و کلمات کلیدی مناسب را به صحیح‌ترین حالت ممکن در صفحات سایت خود قرار بدهید.

انواع کیورد استافینگ

پس از اینکه دانستیم کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) یعنی چه، حال می خواهیم به بررسی انواع کیورد استافینگ بپردازیم و راههای دوری از آن را ذکر کنیم. کیورد استافینگ‌ ها ممکن است اصلا از دید کاربران و مخاطبان مخفی باشند و در نگاه اول قابل رویت نباشند. در اینجا می‌خواهیم به انواع کیورد استافینگ‌هایی اشاره کنیم که مخاطبان و کاربران می‌توانند به وضوع مشاهده کنند:

1– تکرار غیر ضروری کلمات و عبارات

تکرار زیاد از حد کلمات در متن نشان دهنده اینست که نویسنده متن به این امر که کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) به چه معناست، واقف نبوده و بدون توجه به زیبایی ظاهری و معنایی متن، صرفا برای جلب توجه و رتبه گیری شروع به تکرار یک سری کلمات پشت سر هم نموده است غافل از اینکه اینکار برایش نتیجه معکوس در سئو خواهد داشت.

2– افزودن کلماتی که خارج از موضوع و نامرتبط با متن زمینه هستند

 گاهی می‌بینیم که برخی کلمات به محتوا ربطی ندارند اما در جاهای مختلف متن بی‌دلیل استفاده شده‌اند. در واقع این کلمات، کلمات کلیدی مد نظر سئوکار هستند که صرفا می‌خواست که هنگام سرچ این کلمات در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو باشد، بدون اینکه بداند کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست با وجود نامرتبط بودن با محتوا، بارها مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

3– درج کلمات کلیدی همسان در قسمت‌های مختلف متن بصورت انبوه

برای جلوگیری از کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)، هیچوقت دسته‌ای از کلمات بصورت قالبی و انبوه داخل متن استفاده نکنید. به این نکته مهم توجه داشته باشید که محتوا باید با ارزش و سودمند باشد تا مخاطب رغبت کند و با علاقه آنرا بخواند و برایش کاربردی باشد. ولی وقتی که پرکردن متن از کلمه کلیدی صرفا مورد هدف قرار گیرد یعنی شما بجای اینکه برای کاربر بنویسد، برای موتور جستجو خواهید نوشت و این را الگوریتم های گوگل متوجه میشوند.

4– کیورد استافینگ نامرئی

منظور از کیورد استافینگ نامرئی این است که متن تولید شده را از کلمه کلیدی مد نظر پر کنیم اما این کلمات را به روش‌های مختلف از نظر موتورهای جستجو پنهان نماییم. بهتر است بدانیم که الگوریتم‌های هوشمند گوگل حتی کیورد استافینگ های نامرئی را نیز تشخیص می‌دهند.

پیشنهاد چند راه حل بهتر برای تکرار کلمه کلیدی

گوگل همیشه بهترین صفحات را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد و در بیشتر مواقع بهترین صفحات آن هایی نیستند که مملو از کلمات کلیدی تکراری باشند بلکه این صفحات باید سوالات زیادی از کاربر را پاسخ داده و یک مفهوم کلیدی را به صورت اصولی بررسی نمایند و در عین حال از پدیده کیورد استافینگ به دور باشند. به همین دلیل است که گوگل برای یک محتوای طولانی شانس بیشتری را برای کسب رتبه در نظر می گیرد. البته به شرط کامل و جامع و مفهوم گرا بودن.

راه‌حلهای جایگزین زیر، بجای تکرار کلمه کلیدی در متن پیشنهاد می شود:

  • استفاده از عبارات هم خانواده و هم معنی
  • استفاده از عبارات توصیفی و مرتبط
  • پاسخ گویی به سوالات حاشیه ای و مرتبط با موضوع
  • نوشتن مقالات طولانی

چگونه می توانیم از کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) دوری کنیم؟

 کیورد استافینگ Keyword Stuffing چیست

حالا ببینیم که چگونه از کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) دوری کنیم و از خطر کردن دور باشیم، مطالب مفیدی در رابطه با این سوال، در مقاله سئوی داخلی چیست بطور اجمالی ذکر شده. اما به طور دقیق، چند راهکار جایگزین در مقابل کیورد استافینگ وجود دارد:

یک هدف اصلی برای هر صفحه

همیشه برای سایت‌ خود یک هدف اصلی برای هر صفحه در نظر داشته باشید و یک کلمه کلیدی هدف انتخاب کنید. همیشه مد نظر داشته باشید که کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چه ضرری برای سایت دارد و به دنبال یک کلمه جدید و منحصر به‌ فرد باشید.

متعادل نگه داشتن تراکم کلمه کلیدی

قبلا نیز بارها متذکر شدیم که تراکم کلمه کلیدی در متن نباید بیشتر از ۲٪ از کل کلمات موجود در متن باشد. برای جلوگیری از کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)، عناصر صفحه را بهینه کنید و به موتورهای جستجو نشان دهید که در تمام بخش‌های صفحه در مورد یک موضوع خاص بحث شده است. اگر کلمه کلیدی هدف را در بدنه اصلی محتوا و همچنین در تمام عناصر صفحه استفاده کنید، یک سیگنال بسیار قوی و مداوم به موتورهای جستجو در مورد مبحث اصلی محتوا ارسال خواهید کرد.

از واژه های ثانویه مترادف استفاده کنید

با استفاده از کلمه کلیدی ثانویه یا مترادف، این اطمینان را به موتورهای جستجو می‌دهید که صفحه شما در مورد کلمه کلیدی مورد نظر بحث می‌کند. استفاده از چنین کلماتی به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که شما با علم بر اینکه می‌دانید کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست موضوع اصلی در مورد کلمه کلیدی را مد نظر داشته اید.

محتوای طولانی‌تر بنویسید

هر چه محتوا طولانی‌تر باشد، فضای بیشتری برای انتشار کلمه کلیدی مرتبط وجود خواهد داشت. معمولا نوشتن بالای 1000 کلمه در محتوا پیشنهاد می‌گردد.

جمع بندی و نتیجه گیری :

استفاده متعادل از کلمات کلیدی در متن تولید شده آنقدر حائز اهمیت است که بارها توصیه شده است که به منظور کسب رتبه‌ بالاتر در جستجوی گوگل، بهتر است بجای پر کردن صفحه از آن کلمه کلیدی، بر روی استفاده درست و بهینه از آن دقت داشته باشید. عده ای از سئو کاران سعی دارند به روشهای مختلف سیستم‎های رتبه‌بندی را دور بزنند، در صورتیکه عده ای حرفه‌ای تر عمل نموده و با بکارگیری تکنیک های اصولی، با بهینه‌سازی کلمات کلیدی استفاده شده بدون درگیر شدن با کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) ترافیک زیادی را بسوی سایت خود هدایت نموده و محتوای جذابی را برای مخاطبان ارائه می‌دهند.

(15 امتیاز) تاالان ثبت شد

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − سیزده =

دکمه بازگشت به بالا