سئو داخلی

کلمات کلیدی LSI چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

شما برای یافتن یک مطلب در گوگل در کادر جستجوی گوگل چه چیزی را تایپ می‌کنید؟ یک کلمه کلیدی؟ یک عبارت کامل؟ یک جمله سوالی؟ یا فقط بخشی از عبارت مورد جستجو؟ بهترین کار اینست که اگر اطلاع دقیقی از موضوع مورد جستجو نداریم، از خود گوگل کمک بگیریم. کلمات کلیدی LSI در اینجا به کمک ما میایند.

مثلا اگر در کادر جستجوی گوگل عبارت «کلید خودکار» را تایپ کنید ملاحظه می‌کنید که تعدادی از کلمات مشابه و مرتبط با آن را به شما پیشنهاد میکند از قبیل: کلید خودکار مینیاتوری، کلید خودکار پمپ آب، کلید خودکار محدود کننده جریان، کلید خودکار برق، کلید خودکار برنامه و … اینها کلید واژه هایی هستند که به احتمال زیاد در یافتن مطالب مرتبط به شما کمک می‌کنند و در واقع همان کلمات کلیدی LSI برای کلیدواژه «کلید خودکار» هستند.

کلمات کلیدی LSI چیست؟

کلمات کلیدی LSI یا (Latent Semantic Indexing) کلماتی هستند که مرتبط با مفهوم کلمه کلیدی هستند و موتورهای جستجو برای درک بیشتر مطالب از آنها استفاده میکند. نکته مهمی که در مورد کلمات کلیدی LSI، باید بدانید این است که کلمات کلیدی LSI، الزاما کلیدواژه­ های مترادف نیستند بلکه عباراتی هستند که به کلیدواژه هدف شما نزدیک میباشند. مثلا در جستجوی فست فود، شما کلمات پیتزا، هات داگ، سالاد سزار و بهترین فست فودهای غرب تهران را ممکن است در کادر جستجو بیابید که هیچکدامشان از نظر ریشه لغوی یا حتی معنای لغت در یک دسته نیستند ولی میتوانند کلمات کلیدی LSI مورد نظرتان باشند.

معنی لفظی کلمات کلیدی LSI را میتوان گفت «فهرست بندی معنایی پنهان»، که ممکن است چندان مصطلح نباشد. به زبان ساده، کلمات کلیدی LSI کلمات و عباراتی هستند که با کلمه کلیدی اصلی شما مرتبط هستند و عمق بیشتری به محتوای شما می‌دهند و به الگوریتم‌های موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا از نظر معنایی با موضوعات مورد جستجوی مخاطبان در ارتباط باشد.

کلمات کلیدی LSI از سال 2015 در گوگل در مورد اهمیت قرار گرفت. چرا که در طول سال، جستجوهای بسیاری از طریق گوگل انجام می‌شود و حدود 15درصد جستجوی روزانه را میتوان رقم قابل توجهی در نظر گرفت. کلمات کلیدی LSI در اصل یک برنامه کامپیوتری است که برای شناسایی عبارات مرتبط با یک موضوع طراحی شده است و روشی است که با تکنیک‌های ریاضی، روابط بین کلمات و عبارات را در داخل محتوا می‌یابد. تعریف علمی‌تر برای کلمات کلیدی LSI میتوان گفت: کوئری های مرتبط با کلمه کلیدی اصلی هستند که درک مفهوم را برای کاربران و موتور جستجو آسان تر میکنند.

کلمات کلیدی LSI در کجا قرار میگیرند

معمولا کلمات کلیدی LSI را به همان مکان‌هایی اضافه می‌کنیم که کلیدواژه اصلی را قرار میدهیم از جمله: عنوان و توضیحات متا، هدینگ‌ها (H3 ،H2 ،H1)، متن جایگزین تصویر، در سراسر متن بدنه …. نکته مهم اینست که باید در سراسر متن خود، به روشی طبیعی از کلمات و عبارات مرتبط استفاده کنید. از آنجایی که نمی‌توانید کلمه کلیدی اصلی را بارها و بارها در تمام قسمت‌های مهم متن استفاده کنید، استفاده از کلمات کلیدی LSI جهت دیده شدن در گوگل کمک بسیاری می‌کند.

چگونگی یافتن کلمات کلیدی LSI مناسب

کلمات کلیدی LSI

1- استفاده از کادر جستجوی گوگل: فرض کنید می‌خواهیم یک مقاله با کلیدواژه «کلید خودکار» بنویسیم. اولین کاری که می‌کنیم است است که کلمه کلیدی هدف را در گوگل سرچ کنیم. چیزی که مشاهده میکنیم اینست که بخش پیشنهادات، گوگل عبارت هایی را نشان میدهد که میتوانند مکمل جستجوی صفحه مورد نظر ما باشند.

حال میتوانید هر کدام از این عبارتها را مجدد جستجو کنید و پیشنهادات جدیدتری مشاهده نمایید. مثلاً به جای «کلید خودکار»، عبارت «کلید خودکار مینیاتوری» را سرچ کنید، بدین ترتیب پیشنهادهای گوگل هم عوض میشود و با بکارگیری کلمات کلیدی LSI هیچ گاه دریافتن کلمات مرتبط سردرگم نمی‌شوید.

کلمات کلیدی LSI

2- استفاده از جستجوهای مرتبط در گوگل: پس از اینکه کلمه کلیدی اصلی خود را در Google تایپ کردید، وقتی نگاهی به پایین صفحه بیاندازید، در قسمت «جستجوهای مرتبط» یا related searches کلمات یافت شده به عنوان جستجوی مرتبط را می‌بینید. علاوه بر اینکه میتوانید کلمات مرتبط در این قسمت را نیز وارد لیست کنید، می توانید با باز کردن هرکدام از این لینک‌ها به جستجو ادامه دهید همینطور تا رسیدن به هدف‌تان پیش بروید.

کلمات کلیدی LSI

3- یافتن کلمات کلیدی LSI با استفاده از ابزارها : ابزارهای زیادی هستند که کلمات کلیدی LSI تولید می‌کند. یکی از این ابزارهای رایگان LSI Generator و ابزار lsigraph است. کافی است کلمه کلیدی اصلی خود را وارد کادر جستجو کنید و گزینه generate را انتخاب کنید. ابزار دیگر برای یافتن کلمات کلیدی LSI، ابزار گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner) است. تنها مشکل اینست که برای استفاده از این ابزار باید در گوگل ادورز یک حساب کاربری داشته باشید. سپس بر روی گزینه Search for new keywords using a phrase, website or category کلیک کنید.

اهمیت کلمات کلیدی LSI در سئو

نقش پررنگ و اساسی سئو را در دیده شدن کسب و کارها بخوبی میدانیم و تینکه برای انجام یک سئوی مناسب، همواره نکات و شرایطی باید رعایت شود. مهمترین نکته استفاده صحیح از کلمات کلیدی است. قبل از تصمیم گیری در مورد نحوه گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط، شناسایی مناسب‌ترین کلمات برای موضوع محتوای‌تان است. در اینجا به بیان چند قانون کلی برای بهبود استراتژی سئو در رابطه با کلمات کلیدی LSI ارائه میدهیم :

1- متناسب بودن کلمات کلیدی LSI با موضوع محتوا

قبل از هر کار باید کلمات کلیدی LSI مناسب برای موضوع خودتان را انتخاب کنید یعنی پس از مشاهده لیست بلندی که جستجوی گوگل به شما میدهد، یقینا همه آنها مرتبط با موضوع کاری شما نیستند و فقط ممکن است از نظر اسمی مشابه با کلمه کلیدی شما باشند. شما باید آن عبارتی که دقیقا با موضوع مورد جستجوی شما هماهنگی دارد و نزدیک تر است را انتخاب نمایید.

2- میزان جستجوی کلمات کلیدی LSI

به کمک ابزارهایی مثل Moz می‌توانید بررسی‌های لازم را انجام دهید اگر میزان جستجوی یک کلمه از بین کلمات کلیدی LSI زیاد بود، ارزش دارد که برای تولید محتوای جداگانه برای آن اقدام نمایید، اگر نه میتوانید آنرا به عنوان یک تیتر در مقاله خود بگنجانید.

3- استفاده از کلمات کلیدی LSI در قسمت های مختلف متن

کلمات کلیدی LSI را در همان قسمت‌هایی که کلمه کلیدی اصلی را قرار میدهید، استفاده کنید. مثل: عنوان و متادیسکریپشن، هدینگ‌ها، Alt تصاویر و قسمت‌های مختلف متن البته بطور طبیعی یکسان در سراسر محتوا. این کار به فرصت دیده شدن وکمک میکند. در مقاله کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست؟ می‌خوانید که تراکم کلمه کلیدی در متن چگونه باید بهینه شود و به موتورهای جستجو نشان دهید که در تمام بخش‌های صفحه در مورد یک موضوع خاص بطور یکسان بحث شده است. این کار نه تنها از جریمه شدن جلوگیری می‌کند، بلکه منجر به ایجاد یک تجربه کاربری خوب و افزایش بازده‌تان خواهد شد.

جمع بندی و نتیجه گیری :

همانطورکه تمرکز بر روی کلمه کلیدی اصلی برای سئوی سایت بسیار موثر است. لازم است که کلمات و عبارات مرتبط را نیز شناسایی و مورد استفاده قرار دهید. این کلمات مرتبط، کلمات کلیدی LSI نامیده میشوند که مانند کلمه کلیدی اصلی در تگ عنوان صفحه، خود محتوا و در سرتیترهای H1، H2، H3 و نام جایگزین تصاویر (Alt text) مورد استفاده قرار میگیرند. در الگوریتم‌های جدید گوگل برای سئو، علاوه بر اینکه مفهوم کلی صفحه و مقاله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، به کلمه کلیدی اصلی و کلمات کلیدی LSI و ترکیب‌های مشابه نیز توجه و رتبه داده میشود.

(4 امتیاز) تاالان ثبت شد

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا