سئو داخلی

سئو داخلی چیست | On-Page SEO [نکات مهم سئو داخلی در 2022]

سئو داخلی چیست همان سوال مهمی است که برای تمام کسب و کارهای اینترنتی حکم طلا را دارد. سئو داخلی کاری میکند (در کنار سئو خارجی و سئو تکنیکال) که محتوای وبسایت شما به چشم آید و کاربر را جذب کند. سئو داخلی سایت شامل یکسری موارد و نکات مهمی است که در این مقاله به طور کامل به توضیح آن پرداخته ام. شما باید یک کاغذ و قلم بردارید و نکات مهم سئو داخلی گفته شده در مقاله سئو داخلی چیست را بنویسید و بر روی سایت خود اجرا و پیاده سازی کنید. تا انتهای مقاله با سئو بلاگر همراه باشید.

به زبان ساده سئو داخلی چیست ؟

سئو داخلی یا On-Page SEO به مجموعه کارهایی گفته میشود که لازم است داخل وب‌سایت انجام شود تا بتوان در نتایج گوگل رتبه خوبی برای وب‌سایت خود کسب کنید. همانطور که میدانید گوگل به صورت دربست در اختیار کاربران میباشد تا بهترین نتایج را بعد از هر بار جستجو کردن کاربران در فضای اینترنت نمایش دهد. از این رو یکسری قوانین را که همیشه در حال اضافه و آپدیت شدن است را وضع میکند تا اعتبار خود را بین کاربران افزایش دهد. یکی از این قوانین سئو داخلی سایت است که به شما میگوید اگر این نکات را در وبسایت خود رعایت کنید میتوانید در نتایج گوگل جایگاهی داشته باشید.

اگر بتوانید ارتباط بین صفحات وبسایت خود را با لینک سازی اصولی مشخص کنید، عناوین و تصاویر جذاب داشته باشید که بتوانید مخاطب را در سایت نگه دارید و موارد دیگه ای که در ادامه به شما گفته میشود را انجام دهید شما توانسته اید سئو داخلی یا سئو on page را به خوبی داخل سایت خود اجرا کنید. البته این تمام ماجرا نیست و شما باید اصول سئو خارجی و سئو تکنیکال را هم بدانید تا در کنار این سه موارد بهترین رتبه و خروجی را برای مشتریان داشته باشید.

نکات مهم سئو داخلی که باید انجام دهید

سئو داخلی چیست و نکات مهم سئو داخلی که باید انجام دهید
سئو داخلی چیست و نکات مهم سئو داخلی که باید انجام دهید

در گذشته مهم ترین کاری که برای سئو داخلی در وب سایت ها انجام میشد استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در هرجایی از سایت که فکر کنید بود (حتی یک صفحه خالی پر از کلمات کلیدی). گوگل اوایل تشخیص نمیداد و آن سایت را بالا می آورد و جزو نتایج نشان میداد. اما بعد از مدتی که رفتار کاربر را بعد از دیدن اینگونه سایت ها دید تشخیص داد این عمل کاملا اشتباه است و نباید انجام شود. باید هر کاری که بر روی سایت انجام میدهید طبق الگوریتم های گوگل برای جلب رضایت کاربر باشد.

تا به اینجا دانستید ماهیت سئو داخلی چیست و مربوط به کدام بخش از سایت میشود. اکنون به سرعت سراغ نکات مهم سئو داخلی که باید انجام دهید میروم.

1- تگ h1 یا عنوان صفحه:

شماره شناسنامه هر صفحه را میتوان عنوان یا تگ h1 دانست. باید هر صفحه ای که در وب سایت میسازید و وجود دارد یک عنوان هم داشته باشد. به عنوان مثال همین مقاله با عنوان: سئو داخلی چیست [نکات مهم سئو داخلی در 2022]، نوشته شده است که باید کلمه کلیدی مورد نظر در عنوان وجود داشته باشد. این جزو قوانین گوگل در بخش تگ ها است.

از صفحه اصلی گرفته تا صفحات محصولات، دوره ها، درباره ما، تماس با ما، وبلاگ و مطالب و هر بخشی که در سایت دارید باید برای هر صفحه یک تگ h1 وجود داشته باشد. با این کار شانس دیده شدن در نتایج گوگل بعد از سرچ کلمه کلیدی توسط کاربر را دارید. همین الان چک کنید که آیا از تگ h1 یا عنوان صفحه در صفحات سایت خود استفاده کرده اید یا خیر؟

2- استفاده از زیر عنوان ها:

در مقاله سئو داخلی چیست و در قسمت بالا به تگ h1 اشاره کردیم. همانقدر که تگ عنوان اهمیت دارد استفاده از زیر عنوان ها هم حائز اهمیت هستند و به خوانایی مطالب برای کاربر بسیار کمک میکنند. زیر عنوان ها از تگ h2 شروع میشود تا h6 پایان میابد. از تگ عنوان فقط یک بار، از تگ h2 تا 6 بار و از تگ h3 به بعد تا هرچه که خواستید میتوانید در یک صفحه یا مقاله استفاده کنید. با رعایت این مورد در مقاله سئو داخلی چیست میتوانید تا حدود زیادی به سئو داخلی سایت کمک کنید.

3- توضیحات متا دیسکریپشن:

توضیحات متا دیسکریپشن همان توضیحات اضافه تر در مورد آن مقاله، آن صفحه و یا آن برگه است که ماهیت کلی آن قسمت ها را به طور خلاصه توضیح میدهد. همین الان سرچ کنید سئو در مازندران، قطعا در صفحه اول 10 تا لینک سایت میبینید که عنوان و زیر عنوان یا توضیحات کوتاه دارند. این توضیحات کوتاه باید هم شامل کلمه کلیدی باشد و هم توضیح کلی در مورد مطالبی که در صفحه وب سایت مربوطه نوشته شده است. Meta Description یا توضیحات متا یکی از موارد مهم سئو داخلی است که باید در تک تک صفحات رعایت شود.

توضیحات متا دیسکریپشن در مقاله سئو داخلی چیست
توضیحات متا دیسکریپشن در مقاله سئو داخلی چیست

4- استفاده از کلمه کلیدی مخصوص برای هر صفحه:

برای آنکه بتوانید هر صفحه را به صورت جداگانه سئو کنید لازم است استفاده از کلمه کلیدی مخصوص برای هر صفحه را در نظر داشته باشید. اگه کلمه کلیدی صفحه اول شما فروشگاه لباس بچه … است در صفحه محصول باید اسم محصول جزو کلمه کلیدی شما باشد تا گوگل تشخیص دهد هر صفحه مربوط به چه چیزی است. اگر شما از کلمه کلیدی صفحه اصلی در صفحه محصول بی دلیل و بی منطق استفاده کنید ممکن است گوگل صفحه اول فروشگاه اینترنتی شما را نادیده بگیرد و امتیازی هم ندهد و فقط صفحه محصول را به عنوان صفحه اصلی بخواند که نتیجه خوبی نخواهد داشت.

5- استفاده از تعداد مناسب کلمه کلیدی (چگالی کلمه کلیدی) در متن:

استفاده از تعداد مناسب کلمه کلیدی همان چگالی کلمه کلیدی است که نباید از یک حدی بیشتر شود باید بین 0.75% تا 1% باشد که گوگل اطمینان حاصل کند شما یک سایت واقعی هستید و هیچ اسپمی ندارید. برای محاسبه چگالی کلمه کلیدی هم میتوانید از فرمول زیر استفاده کنید:

استفاده از تعداد مناسب کلمه کلیدی و محاسبه چگالی کلمه کلیدی
فرمول محاسبه چگالی کلمه کلیدی

6- کاهش حجم تصاویر :

هرچیزی که در محتوای وب سایت شما وجود دارد باید سئو شود. به همین دلیل تصاویر هم از این قاعده مستثنی نیستند و باید برای موتورهای جستجو گوگل بهینه شوند. تصاویر باکیفیت با حجم پایین علاوه بر اینکه باعث افزایش سرعت سایت وردپرسی شما میشود، کاربر را هم کلافه نمیکند و مشتاق میشود مقاله را به راحتی مرور کند و بخواند.

مورد بعدی برای بهینه سازی تصاویر استفاده از تگ alt و title در تصاویر است که باید برای تصاویر رعایت کرد. alt داشتن یا متن جایگزین تصاویر برای مواقعی است که تصویر به هر دلیلی لود یا بارگزاری نشود ولی با متنی که گذاشته اید نشان دهد عکس درمورد چه چیزی میباشد. title هم برای مواقعی است که ماوس را روی تصویر میبریم یک متن نشان دهد.

نکته بعدی مهم استفاده از کلمه کلیدی در تگ alt است و تا جای ممکن سعی کنید حداقل در یکی از عکس های موجود در آن صفحه کلمه کلیدی را در متنی که برای alt آن مینویسید استفاده کنید.

7- لینک سازی داخلی مهم ترین عامل در سئو داخلی

شاید تصور کنید لینک هایی که فقط در سایت های دیگر وجود دارد و به سایت شما مرتبط میشود برای سئو اهمیت دارد ولی فقط همین نیست بلکه لینک سازی داخلی مهم ترین عامل در سئو داخلی سایت به شمار میرود زیرا ارتباط بین صفحات داخلی شما از طریق لینک داخلی مشخص میشود و به گوگل میفهمانید که محتوای هر صفحه از وب سایت شما چیست و به چه کاری میآید.

قرار نیست در سایت خود صفحه بن بستی داشته باشید که به هیچ صفحه دیگری لینک داده نشود در این صورت شما از نتایج گوگل کم کم حذف خواهید شد. توجه داشته باشید لینک سازی داخلی هم به کاربر کمک میکند که نیازش را در سایت شما برطرف کند و بماند هم به گوگل کمک میکند تا سایت شما را بخواند و زنده نگه دارد. به عنوان مثال به متن زیر دقت کنید:

بیشتر بخوانید: آموزش نصب و فعال سازی AMP در وردپرس جهت بهبود سرعت سایت در موبایل

با اینکار من لینک یکی از مقالات سئو بلاگر را در این قسمت قرار دادم تا هرکسی که مایل است بیشتر درمورد سئو بداند وارد مقاله بعدی شود و بخواند. با لینک سازی داخلی درست، میتوانید نرخ پرش را کاهش دهید. یعنی افرادی که وارد سایت شما میشوند بدون هیچ کلیکی از سایت خارج نشوند و حداقل یک کلیک در سایت شما داشته باشند.

8- ساختار درست url

در مقاله سئو داخلی چیست و رعایت چه نکاتی برای سئو داخلی مهم است به ساختار درست url رسیده ایم. یو آر ال های طولانی و بی معنی جایگاهی برای گوگل ندارند و حتی مورد اعتماد هم نخواهند بود. از این رو سعی کنید آدرس صفحاتی که میسازید کوتاه و مختصر ولی کامل و گویای آن صفحه باشد تا هم کاربر و هم گوگل بتوانند با دیدن url مورد نظر به ماهیت کلی آن مطلب پی ببرند. درضمن حتما سعی کنید بجای بخش خالی بین کلمات url از( – ) استفاده کنید. به عنوان مثال برای همین مقاله سئو داخلی چیست یوآرالی که به صورت دستی وارد کردم what-is-on-page-seo می باشد.

9- محتوای جذاب برای بهبود سئو داخلی سایت

تمام تکنیکهای سئو داخلی که در مقاله سئو داخلی چیست گفتم با ایجاد یک محتوای خوب امکان پذیر است. اگر شما توانستید با انجام موارد بالا رتبه بگیرید ولی محتوای جذابی نداشته باشید مطمئن باشید این رتبه ثابت نمیماند و شما با افت رتبه و ماندن در صفحات مرده گوگل حذف میشوید چون کاربری که نتواند از سایت شما به رفع نیاز خود برسد به سرعت از سایت شما خارج میشود و به سایت دیگری مراجعه میکند. پس سعی کنید محتوایی در سایت قرار دهید که جذب کننده باشد و کاربر دلش بخواهد در سایت شما بماند.

افزونه Rank Math مناسب برای سئو سایت های وردپرسی

سئو داخلی بدون دردسر:)
افزونه Rank Math مناسب برای سئو سایت های وردپرسی
افزونه Rank Math مناسب برای سئو سایت های وردپرسی

تمام مواردی که در مقاله سئو داخلی چیست و چه تکنیک هایی دارد گفته شد را میتوانید به صورت ویژگی در افزونه Rank Math ببینید. یعنی اگر سایت وردپرسی دارید و میخواهید مطالب و محتوای سایت خود را به بهترین شکل ممکن سئو کنید میتوانید از مخزن وردپرس افزونه Rank Math را دانلود و نصب کنید. سپس به شما میگوید که در مطلبی که گذاشته اید به چه تعداد تصاویر با چه حجمی نیاز دارید، تعداد کلمه کلیدی، چگالی کلمه کلیدی، تیتر ها و عنوان، توضیحات متا، تعداد لینک های داخلی و خارجی که باید در مطالب وجود داشته باشند، حجم محتوا چقدر باشد و خیلی موارد دیگر را میتوانید با این افزونه بررسی و پیاده سازی کنید.

چکیده مقاله:

اگر تا الان نمیدانستید سئو داخلی چیست و دقیقا چه کار هایی میتوانید جهت بهبود آن انجام دهید، در این مقاله تمام نکات مهم و مربوط به سئو داخلی را به صورت یک چک لیست برای شما آماده کرده ایم تا با انجام تک تک تکنیک های گفته شده بتوانید سئوی داخلی وب‌سایتتان را بهبود دهید.

اگر مورد دیگری از سئو داخلی سایت مانده است پایین همین مطلب کامنت بگذارید تا به زودی در مورد آن تحقیق کنیم و در این مقاله قرار دهیم.
سپاس از همراهی شما

(1 امتیاز) تاالان ثبت شد

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا