سئو خارجی

پیج آتوریتی یا Page Authority چیست و چگونه محاسبه می‌شود؟

برای درک مفهوم Page Authority بهترین مثال اینست که می‌دانیم برای ارزیابی هر چیزی معیار و نمره‌ای بکار برده می‌شود مثلا برای یک کارمند مجموع امتیازاتش که شامل: مدرک تحصیلی، سابقه کار، دوره های آموزشی که گذرانده و … می‌تواند معیار ارزیابی او باشد. و یک دانشجو مجموع امتیازاتش، نمره هایی است که در دروس کسب می‌کند و در کارنامه ثبت می‌شود. برای یک وبسایت هم که شامل صفحات مختلف می‌باشد، امتیازاتی به ثبت می‌رسد که Page Authority نامیده میشود. پیج اتوریتی یا (PA) نشان دهنده اعتبار و ارزش هر صفحه از آن سایت است.

Page Authority امتیازی است که توسط سایت Moz داده میشود و در واقع برای سئوکار مشخص می کند که یک صفحه خاص از سایت در نتیجه جستجوی (SERP) چه رتبه‌ای دارد. مقدار این امتیاز، عددی است بین یک تا 100 که هر چه این عدد بالاتر باشد نشان دهنده رتبه بالاتری است. اما اینکه پیج اتوریتی (Page Authority) چیست و چگونه محاسبه می‌شود و اگر امکانش باشد، چگونه می‌توان مقدار آنرا افزایش داد و پیج اتوریتی مناسب برای یک سایت چند است؟

امتیاز Page Authority

Page Authority

امتیاز Page Authority یا PA، نمره ایست که سایت Moz ، به یک صفحه بصورت انحصاری می‌دهد و مهمترین صفحه سایت صفحه اصلی سایت می‌باشد بنابر این هر صفحه در جایگاه خود می‌تواند برای سایت دارای اهمیت باشد. با این امتیازی که سایت Moz به هر صفحه می‌دهد، میتوان به رتبه نتایج جستجو یا همان SERP پی برد.

امتیازی که برای پیج اتوریتی اختصاص داده می‌شود با بررسی اعتبار رقبا و با استفاده از یک فرمول لگاریتمی بکمک الگوریتم‌های پیچیده یادگیری ماشین محاسبه می‌گردد. الگوریتمهای امتیاز دهی Moz ، هر از چندگاهی آپدیت می‌شود و به این خاطر ممکن گاهی نوساناتی در امتیاز خود مشاهده کنید.

همیشه امتیازهای Page Authority داده شده ملاک درستی برای خوبی یا بدی یک سایت نیست و خطاهایی نیز وجود دارد. چون گاهی پیش میاید که سایتی نوپا است و علی‌رغم محتوای خوبش، هنوز کاملا شناخته نشده است و یا سایتی جدیدا ریدایرکت شده و همان امتیاز قبلی برایش منظور شده باشد. همینطور برعکس هم ممکن است مثلا سایتهای ضعیفی باشند و طوری سئو شده‌اند که نمره Page Authority بالایی کسب کرده اند.

سایتی که Page Authority بالاتری داشته باشد از نظر گوگل ارزشمندتر و معتبرتر است و شانس راهیابی به صفحه اول جستجو را دارد. البته که معیارهای زیادی از جمله مقالات استاندارد با محتوای خوب و لینک دهی مناسب و ده‌ها فاکتور دیگر نیز در رتبه گرفتن یک سایت نقش دارند. در دو مقاله جداگانه سئو داخلی چیست و سئو خارجی چیست هر آنچه که لازم است تا در زمینه سئو داخلی و سوی خارجی انجام دهید تا روی پیج اتوریتی تاثیر گذاشته و موجب افزایش اعتبار سایت تان شود را مطالعه خواهید کرد.

مشاهده پیج آتوریتی (Page Authority)

برای مشاهده پیج آتوریتی (Page Authority)، با جستجوی عبارت page authority checker در گوگل سایت‌هایی را می‌توانید به رایگان پیدا کنید که اعتبار صفحات سایت خود و یا سایت رقیبان را در آن مشاهده کنید. همچنین می‌توانید در وبسایت Moz، اعتبار صفحه را براساس اطلاعات جمع آوری شده از ربات پایشگر ماز (Mozscape)، در بخش‌های مختلف مانند Link Explorer , MozBar و پارامترهای دیگری مثل (MozRank) و (MozTrust) یا در بخش مشاهده امتیاز پیج آتوریتی SERP Analysis of Keyboard Explorer مشاهده نمایید.

Page Authority
مشاهده نمره Page Authority در سایت MOZ

امتیاز Page Authority خوب چه عددی است

اینکه دقیقا بگوییم امتیاز Page Authority خوب چه عددی است، امکان پذیر نیست و این عدد کاملا بستگی به رقبای شما دارد و کم یا زیاد شدن این عدد مستقیما بستگی به فعالیت های شما ندارد. ولی چون خروجی، یک مقدار عددی است و هیچوقت هم ثابت نیست، می‌توان از آن بعنوان معیاری برای مقایسه سایت ها با یکدیگر استفاده کرد.

این مقدار عددی فقط میتواند سایتهایی را که در یک حوزه کاری هستند با هم مقایسه کند مثلا اگر رقبای شما دارای پیج آتوریتی بین 30 تا 40 باشند، چنین امتیازی برای شما هم میتواند عدد خوبی باشد. در مقابل دو سایت دیگری را که مثلا در حوزه فروشگاهی کار می‌کنند، ممکن است روی امتیاز بالای 80 با یکدیگر رقابت داشته باشند بنابراین در این حوزه، Page Authority خوب، امتیاز 80 به بالا است.

طبق یک آمار تجربی می‌توان گفت امتیاز 0 تا 20 مربوط به Page Authority صفحات جدید سایت‌ها، امتیاز 20 تا 40 حدودا برای سایت‌هایی که زمان نسبتا زیادی است که فعالیت می‌کنند و امتیاز 40 تا 60 مربوط به سایت‌هایی است که در حیطه فعالیت خود حرفه ای و معتبر هستند. ولی کسب امتیاز 60 به بالا مستلزم فعالیت مداوم و موفقیت‌های بسیاری است و دستیابی به آن آسان نیست.

عواملی موثر بر روی Page Authority

Page Authority

عواملی موثر بر روی Page Authority عبارتنداز انجام یک سئوی داخلی (On-Page SEO) خوب با لینک سازی مناسب، دریافت سیگنال‌هایی که از شبکه های اجتماعی معروف مثل فیسبوک، توییتر، یوتیوب، گوگل پلاس و … می‌رسد، تعداد دامنه ها و زیر دامنه های لینک داده شده به صفحه، تعداد وب سایت‌های با کیفیت لینک داده شده به صفحه و تعداد پیوندهای خارجی یک صفحه.

چگونگی افزایش امتیاز Page Authority

Page Authority

فاکتورهای گوگل برای رتبه بندی یک سایت بسیار است در نتیجه مجموعه‌ای از معیارها در محاسبه و امتیاز نهایی پیج اتوریتی تأثیر دارند. بهترین راه برای تحت تاثیر قرار دادن امتیاز Page Authority، لینک سازی برای آن صفحه است. این کار با دریافت لینک از صفحات سایت‌های دیگر که اعتبار بالایی دارند انجام شود. به عبارتی دیگر، می‌گوییم که هر لینک به صفحه، مانند رأی اعتمادی است که موجب اعتبار صفحه شماست.

محتوای خود را بصورت مرتب و هدفمند بروزرسانی کنید و از تصاویر بهینه شده و مناسب در صفحات خود استفاده کنید. استفاده از فیلم ها و فایل های صوتی و تصاویر با کیفیت با تگ گذاری مناسب بهترین راه برای تلاش در جهت افزایش Page Authority بوده و افزایش تعداد بک لینک های با کیفیت سایت نیز موثر می باشد.

می‌دانید که فعالیت شما در شبکه های اجتماعی و همینطور فعالیت کاربران شما در شبکه های اجتماعی تان، باعث بهبود سئو سایت شما خواهد شد. همچنین با انتشار محتوای جذاب و مخاطب پسند و انتشار رپورتاژ آگهی در سایت می توان به ارتقاء امتیاز پیج اتوریتی دست یافت پس به سئوی داخلی نیز اهمیت دهید و از تاثیرگذاری لینک های داخلی غافل نشوید.

ارتباط بین Domain Authority و Page Authority

پیح اتوریتی و دامین اتوریتی هردو امتیازاتی هستند که توسط سایت ماز و بصورت درصد به صفحات و دامنه سایت اختصاص داده میشود. ولی این اعداد ممکن است یکسان نبوده و با هم مغایرت داشته باشند دلیلش هم این است که دامین آتوریتی امتیازی است که به کل دامنه سایت داده می‌شود ولی پیج آتوریتی امتیازی است که به هرصفحه اختصاص داده می شود یعنی میانگین امتیاز صفحات مختلف سایت است که اعتبار دامنه را مشخص می‌کند و همین امر سبب تفاوت دو امتیاز پیج آتوریتی و دامین آتوریتی خواهد شد.

خلاصه و نتیجه گیری :

پیج اتوریتی امتیازی است که نشانگر ارزش و اعتبار هر صفحه سایت است و امتیازی است که بصورت عددی به تک تک صفحات وب سایت تان داده می‌شود و معیاری است برای مقایسه سایتها. در کنار همه نکات گفته شده، سئو داخلی سایت تاثیر زیادی روی بهبود Page Authority سایت تان دارد. در واقع تعداد زیادی از فاکتورهای سئو داخلی، پایه ای ترین مواردی هستند که باید برای بهینه سازی سایت آنها را اجرا کنید تا بتوانید امتیاز صفحه سایت‌تان را بالا ببرید.

(11 امتیاز) تاالان ثبت شد

این مقالات را هم بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا