اسپم اسکور (Spam Score)

اسپم اسکور (Spam Score) چیست؟ چه تاثیری در رپورتاژ دارد؟

هرگونه ارسال لینک تبلیغاتی چه رایگان و چه پولی در سایت‌های مختلف و هرگونه ایمیل‌های تبلیغاتی ناخواسته را به عنوان اسپم می‌شناسیم. حال در پاسخ به اینکه اسپم اسکور (Spam Score) چیست باید بگوییم لازم است معیاری برای فعالیت‌های لینکی یک سایت وجود داشته باشد که بصورت عددی یا بشکل درصد محاسبه شده و به صورت امتیاز به سایت شما نسبت داده شود. این عدد را امتیاز اسپم اسکور (Spam Score) می‌نامیم و مقدار آن هرچه کمتر باشد نشان دهنده اینست که از نظر سئو در این سایت فعالیت‌های غیر اصولی کمتر رخ داده است.

البته همیشه بالا بودن عدد اسپم اسکور نشان دهنده اسپمی بودن آن سایت نیست بلکه ممکن است مشکلات دیگری وجود داشته باشد که باید محتوای آن بررسی و مشکل برطرف گردد و در جهت کاهش ریسک جریمه شدن آن اقداماتی انجام گیرد.

spam score چیست
spam score چیست

اسپم اسکور (Spam Score) چیست؟

قبلا با عملکرد سایت MOZ در مقاله پیج آتوریتی (Page Authority) چیست آشنا شدید. در آنجا گفتیم که سئوکار چگونه اطلاع می یابد که یک صفحه خاص از سایت در نتیجه جستجوی (SERP) چه رتبه‌ای دارد. همچنین می‌دانیم که این سایت راهکاری را ارائه داده است، تا احتمال مجازات شدن یک دامنه، برای انجام عملیات اسپم را نشان دهد.

یکی دیگر از کارهای MOZ اینست که با بررسی سایت‌هایی که با سایت شما در ارتباط هستند، خصوصیات مشترک بین وب سایت‌های پنالتی شده را بررسی می کند و برحسب آن، درصدی را محاسبه نموده و به سایت شما امتیاز می‌دهد. در واقع این ابزار، فعالیت های لینکی یک سایت را بررسی می کند. اسپم اسکور (Spam Score) تنها برای مدیران سایت‌ها وسئوکاران مهم نیست بلکه تمامی تولیدکنندگان محتوا و بازاریابان دیجیتال، وبلاگ‌نویسان، و حتی مشاغل آنلاین، تمایل دارند در مورد سایت‌هایی که با آن‌ها همکاری دارند، میزان اسپم بودن آن سایت را اندازه بگیرند.

محققین بر روی عوامل و فاکتور های موثر در شناخته شدن یک سایت بعنوان اسپم، فعالیت کرده اند و به این نتیجه رسیده‌اند که باید سایت‌هایی که با آن‌ها تبادل لینک دارید، از نظر امتیاز اسپم اسکور (Spam Score) اندازه‌گیری شوند. از آنجایی که به راحتی ممکن است نتیجه زحمات شما به دلیل اسپم بودن سایت‌های دیگر هدر برود، دریافت بک لینک از وب سایت‌های با قدرت بالا ترجیح داده می‌شود و همان بهتر که بک لینک‌های مخرب، Disavow شوند.

نحوه محاسبه اسپم اسکور (Spam Score)

نحوه محاسبه امتیاز اسپم سایت به این شکل است که به وب‌سایت Moz مراجعه کنید و در قسمت Link Explorer آدرس سایت مورد نظرتان را واردکردن کنید، و نتایج بررسی لینک را مشاهده نمایید.

اسپم اسکور (Spam Score)
بررسی اسپم اسکور Spam Score سایت

اگر بخواهیم نتایج را به زبان ساده تفسیر کنیم، می‌گوییم اگر عدد نمایش داده شده بین ۱ تا ۳۰ درصد باشد، امتیاز اسپم سایت کم است. عدد ۳۱ تا ۶۰ میزان متوسط را نشان می‌دهد و عدد ۶۱ تا ۱۰۰ در محدود قرمز است و میزان بالای اسپم را نشان می‌دهد. در سمت چپ تصویر در نتایج ابزار Moz بخش دیگری را مشاهده می نمایید با نامSpam Score Breakdown. این اعداد درصد اسپم بودن سایت‌هایی را نشان میدهند که از آن‌ها بک لینک دریافت کرده‌اید.

گاهی اوقات برای سایت‌های تازه تأسیس یا مبهم، امتیاز Spam Score در وب‌سایت Moz نمایش داده نمی‌شود احتمالاً به این دلیل است که این وب‌سایت موفق به پیمایش سایت شما نشده است.

تاثیر اسپم اسکور در سئو سایت 

تاثیر اسپم اسکور (Spam Score) در سئو سایت اهمیت بسیاری دارد، چون دو احتمال مهم را مورد بررسی قرار میدهد:

  • بررسی درصد احتمال اسپم بودن ساب دامین‌های سایت شما از نظر گوگل
  • بررسی در صد احتمال اسپم بودن ساب دامین‌های بک لینک‌هایی که برای سایت شما نه تنها سودی نداشته اند بلکه منجر به جریمه شدن سایت شما توسط گوگل نیز خواهند شد.

روشهای کاهش اسپم اسکور چیست

فاکتورهای مشترکی در میان سایت‌های اسپم و پنالتی شده، وجود دارد که با مورد توجه قرار دادن و پرهیز از آنها می‌توانید به کاهش اسپم اسکور (Spam Score) سایتتان کمک کنید که عبارتند از :

  • کم بودن تعداد صفحات سایت
  • دامنه های بی‌ارزش مثل info , cc, pl , cf, ml و… نظر گوگل اسپم شناسایی می‌شود
  • نام دامنه‌ی بسیار طولانی درصد اسپم اسکور سایت شما را بیشتر می‌کند
  • استفاده از اعداد در نام دامنه 
  • استفاده از فونت‌های غیرعادی نظر گوگل اسپم شناسایی می‌شود شما میتوانید فونت های شناخته شده توسط گوگل را از Google Font API بیابید
  • استفاده از گوگل تگ منیجر Google Tag Manager احتمال درصد اسپم اسکور را بالا می‌برد
  • برای اسپم شناسایی نشدن توسط گوگل، از تبلیغات دو کلیکی یا Doubleclick Ad استفاده کنید
  • ایجاد صفحه تماس با ما 
  • لینک دادن به Linkedin 
  • قرار دادن آدرس ایمیل در سایت
  • میتوانید با فعالسازی گواهینامه SSL خود، مطمئن بودن سایتتان را اثبات کنید
  • از کلمات کلیدی در تگ متا استفاده کنید
  • رتبه بازدید روزانه سایت خود را افزایش دهید
  • استفاده از Rel Canonical 
  • طول عنوان‌هایی که انتخاب میکنید نه طولانی و نه چندان کوتاه نباشد
  • طول توضیحات متا
  • طول کلمات کلیدی
  • وجود Favicon یا آیکون مرورگر 
  • عدم وجود پیکسل فیسبوک Facebook tracking Pixel در سایت
  • تعداد لینک‌های خروجی
  • تعداد نرمال بک لینک‌های دامنه 
  • تعداد لینک های خروجی نسبت به محتوا 
  • وجود حروف با بیصدا و باصدا در نام دامنه
  • استفاده از نشانه ها در نام دامنه باعث شناخت آن به عنوان اسپم می‌شود
  • متناسب بودن طول URL های موجود در سایت
  • وجود موضوعات مسموم در سایت
  • استفاده از انکر تکست با CPC بالا 

تاثیر اسپم اسکور (Spam Score) در رپورتاژ

بررسی اسپم اسکور (Spam Score) برای سئوی سایت از دو جنبه اهمیت دارد. هرچه که تعداد بک لینکهای بی ارزش یا اسپم یک سایت بیشتر باشد، شانس پنالتی شدن سایت از سوی گوگل بیشتر میشود. همچنین اگر دامنه سایت مشکل دار باشد، لینک گرفتن از اینگونه سایتها ارزش زیادی برای شما نخواهد داشت. پس از تشخیص اسپم بودن سایت و اقدام به رفع مشکلات احتمالی سایت‌تان با در نظر داشتن فاکتورهای ذکر شده، در مدت زمان نسبتا کوتاهی شاهد کاهش اسپم اسکور خواهید شد.

کسانی که می‌خواهند به روش‌های کلاه سیاه و خاکستری تعداد لینک‌های زیادی از سایت‌های مرتبط در سایت خودشان دریافت کنند و اعتبار بگیرند، با کاهش رتبه مواجه می‌شوند. اینگونه سایت‌ها منبع مناسبی برای خرید رپورتاژ نیز نیستند.

هدف از انتشار رپورتاژ دو عامل زیر است:

  • انجام تبلیغات برای افزایش کسب و کار
  • افزایش دادن رتبه سایت در گوگل

امروزه انتشار رپورتاژ به هدف تبلیغات، کم رنگ‌تر شده و هدف افزایش رتبه در اولویت قرار گرفته است پس ما نیز هدف سئو را در اولویت بالاتری قرار می‌دهیم و قبل از دادن رپورتاژ آگهی، به ماهیت آن سایت و نمره اسپم اسکور آن توجه می‌کنیم و بهترین را انتخاب می‌کنیم. چون رپورتاژی که ایندکس نشود ممکن است از نظر سئو فایده‌ای داشته باشد ولی از نظر کلی نه ندارد. بنابراین با انتخاب سایتی که مطالبش بدون مشکل ایندکس می‌شود می‌توانید از ایندکس شدن رپورتاژ آگهی خود اطمینان حاصل کنید مثل سایتهای خبری و مجله‌ای که معمولا این پتانسیل را دارند.

جمع بندی و نتیجه گیری :

اسپم اسکور (Spam Score) مفهومی ساده است و در واقع امتیازی است که مرورگرهای سایت MOZ با اندازه گرفتن فاکتورهایی، درصد اسپمی بودن سایت را مشخص میکند که معمولا منجر به پنالتی شدن از سوی گوگل میشوند. فقط باید با دقت کامل در لینکدهی خارجی خود و احتمالا اشتباهاتی کوچک در سئو منجر به بالا رفتن رتبه اسپم اسکور (Spam Score) سایت خود نشویم. با توضیحاتی که در این مقاله عنوان شده، می‌توانید نمره اسپم اسکور و استراتژی کلی سئوی سایت خود را بهبود بخشید و به گوگل بگویید که در سایت شما مطالب مفیدی دارید و دانستید که میتوانید با رعایت موارد ذکر شده، اقدام به کاهش اسپم اسکور سایت خود نمایید.

اشتراک گذاری

تقریبا 12 ساله که تو زمینه برنامه نویسی و طراحی سایت فعالیت میکنم. 2.3 سالی هم هست که به مبحث دیجیتال مارکتینگ (SEO) علاقه‌مند شدم و دارم دنبالش میکنم. یک روز تصمیم گرفتم توی این سایت هرچی تا الان یاد گرفتم رو با شما به اشتراک بزارم. امید وارم مطالب این سایت براتون مفید باشه و بتونید ازش تو پروژه های واقعیتون استفاده کنید :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + بیست =